Hej!

Första inlägget här och hoppas om att få lite hjälp! Vill veta vad som har blivit fel här så jag inte upprepar samma! Köpte huset 3 år sedan och lade märke till att stödmuren var lite sne. Ingen big deal tyckte jag och den hade inte ändrats förrän denna vintern kom. Den blev jättesne på kort tid så det var bara en tidsfråga innan den skulle falla med tanke på all regn som kommit. Den ser inte ut att ha sjunkt men jag hittade vissa murblock med jättestor mellanrum mellan skarvarna. Är det för dränering? Den enda dräneringsunderlaget jag sett är lite makadam typ 10 cm från muren annars var det dress/matjord hela vägen fram. Känns som det sistnämnda är boven? Tackar!
 
  • Raserat staket och mur, byggmateriel spridd, frostigt gräs, dagtid, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reflekterande trafikspeglar på stolpe vid snötäckt gångstig med buskar, träd och vedstapel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grå stenmur med mossa, snö i förgrunden och synliga löv och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
trenchcoat och 1 till
  • Laddar…
Det där planket blir ju som ett segel när det blåser. Ett enormt vindfång. Och så generalskarvar i de liggande brädorna.
 
  • Gilla
TheSwoopis och 3 till
  • Laddar…
Ett vind segel är detta där, ser att de sitter tujor på sidan, rekommenderar att sätta 3 på meter även här om de skall vara för insyn, annars ett staket med kanske 70-90 isär på planken kan funka så de inte blir ett vindfång , ett annat alternativ är att hyra jordbors å på ner gjutrör ca70 under muren då kanske de kan hålla
 
  • Gilla
Valle922
  • Laddar…

Bästa svaret

Den muren har inte haft någon ankring mot vind och tjäle som fäller en mur.
Stödmurar faller med tiden om det inte är gjort riktigt, Den ser inte hög ut och det finns nog ingen botten för den att stå på. Planket har nog gjort sitt som ett vindfång. Med bara några lösa plintar i en slänt så håller det inte. det blir att rensa upp ca 0,5 meter ner och gjuta en fot på 10 cm tjock. Vid gjutningen så slås ner 16 mm armeringsjärn minst 0,5 meter i backen och sticker upp ca 0,5 meter med 1 meters mellanrum. i stenarna borras hål 25 mm och träs över järnen. I hålen hälls en tunn cementblandning ( sluring ) som rinner ned mellan ( vattna i hålen först ) järn och sten. På baksidan fylls med kross och dina fundament kan ställas på rätt höjd på krossen. Bra att fylla med kross runt dom och tömma på sluring. Vill man vara extra noga, så tas en geomatta som muras in på 3; e varvet mellan stenarna uppifrån och läggs in i under gräsmattan på ca 30 cm djup. Då kommer muren att stå så länge ni bor kvar i huset
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
R
Ja planket är orsaken till raset som ovanstående redan påpekat, men muren har ingett dränerande skikt av typ makadam vad jag kan se, därav så har frosten successivt kunnat erodera markförhållanderna över tid..
Man ska ha dränerande material under muren samt innanför muren som transporterar bort vattnet..
I ditt fall ser det ut att vara jord och dåliga massor mot muren det i kombination med det höga planket har helt enkelt fått det att rasa..
 
  • Gilla
Valle922
  • Laddar…
Mycket tacksam för era svar!
 
Glömde skriva att jag kommer riva allting och göra om det
 
V Valle922 skrev:
Glömde skriva att jag kommer riva allting och göra om det
Det med järnen som ska slås ner, är för att stödja muren på ett bra sätt, dom håller igen utmärkt och blir ett kraftigt mothåll
 
J jonaserik skrev:
Den muren har inte haft någon ankring mot vind och tjäle som fäller en mur.
Stödmurar faller med tiden om det inte är gjort riktigt, Den ser inte hög ut och det finns nog ingen botten för den att stå på. Planket har nog gjort sitt som ett vindfång. Med bara några lösa plintar i en slänt så håller det inte. det blir att rensa upp ca 0,5 meter ner och gjuta en fot på 10 cm tjock. Vid gjutningen så slås ner 16 mm armeringsjärn minst 0,5 meter i backen och sticker upp ca 0,5 meter med 1 meters mellanrum. i stenarna borras hål 25 mm och träs över järnen. I hålen hälls en tunn cementblandning ( sluring ) som rinner ned mellan ( vattna i hålen först ) järn och sten. På baksidan fylls med kross och dina fundament kan ställas på rätt höjd på krossen. Bra att fylla med kross runt dom och tömma på sluring. Vill man vara extra noga, så tas en geomatta som muras in på 3; e varvet mellan stenarna uppifrån och läggs in i under gräsmattan på ca 30 cm djup. Då kommer muren att stå så länge ni bor kvar i huset
Jag kommer riva allting till våren.
J jonaserik skrev:
Det med järnen som ska slås ner, är för att stödja muren på ett bra sätt, dom håller igen utmärkt och blir ett kraftigt mothåll
Fan lät som en jävla bra ide! tack!
 
  • Gilla
KKinn
  • Laddar…
R
Det allra viktigaste är att få en dränerad botten av kärlgörskjutande material under muren som paddas väl innan muren återbyggs eller en ny mur monteras…
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Utöver vad andra skrivit skulle jag valt att bygga muren snett så den står emot marken bättre än en rak mur.
 
  • Gilla
MimmiB och 2 till
  • Laddar…
R
Ja lite innåt lutande är bra..
 
Typ så här finns block som har en liten kan dessutom för att det ska låsa i varandra ännu bättre.
Annars vill man slå på stort så L-stöd, kostar en hel del men man får en rak mur som är gjord för att stå emot massorna.

Tvärsnitt av en stödmur med geosyntetisk förstärkning och dräneringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Typ så här finns block som har en liten kan dessutom för att det ska låsa i varandra ännu bättre.
Annars vill man slå på stort så L-stöd, kostar en hel del men man får en rak mur som är gjord för att stå emot massorna.

[bild]
Tack för bilden. Tanken var att använda samma block som redan finns där
 
R
V Valle922 skrev:
Tack för bilden. Tanken var att använda samma block som redan finns där
Kolla på tillverkarens anvisningar innan du börjar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.