Angående fall till avlopp...

1. Gör man fallet i samband med avjämning av marken innan man lägger ut L-element, isolering etc?
2. Eller gör man marken helt plan och betongen tunnare vid golvbrunnen och på så sätt skapar fallet?

Tänkbara fördelar enligt 1: Samma tjocklek på betongen över hela plattan. Innebär en besparing av betong ifall ett stort garage med långa sträckor mot avloppet. Samt en lika stark platta på hela ytan.
Nackdelar enligt 1: Bökigt att förereda för fall vid markarbetet? Isoleringsskivor måste kantfasas mot L-elementen och mot varandra för att inte skapa köldbryggor.

Fördelar enligt 2: Lättare markarbete om man kan göra ytan plan.
Nackdelar enligt 2: Väldigt tunn betongplatta runt golvbrunnen (eller rännan)om 1 cm/m ska anses vara lämpligt som fall.
 
Förslagsvis lägger du markavlopp med fall i makadambädden/flisbädden så blir det enklare sedan. Försiktig bara om du väljer att padda efteråt, så du inte vibrerar sönder rören.
 
  • IMG_1159.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalfallet som 2:an!

Hur stort område tänkte du ha med fall mot golvbrunnen?
Själv körde jag med lokalt fall i garaget (alt. 2) men har nu kommit på att det vore bra med fall i HELA garaget så jag kanske flytspacklar runt väggarna mot brunnen innan klinkersläggningen...
 
Äntligen ett svar! Kanske jag krånglade till frågan onödigt mycket?
En bild säger mer än tusen ord så jag bifogar en pdf på planritningen (uppifrån sett). Slagporten till höger kommer främst att användas till in- och utpassage samt för eventullt cyklar, snörakor etc.
De tre takskjutportarna används för bilarna (2 st bruksbilar samt en vinteravställd hobbybil).

Jag funderar på en ränna (horisontellt) i mitten på garaget eller en golvbrunn i mitten. Jag har inte tänkt tvätta bilarna i garaget pga att jag inte vill fukta ner det i onödan. Rännan ska ta hand om smältvatten etc från bilarna.
I övrigt har jag tänkt ha ett handfat samt (kanske) ett förberedande avlopp för toalett. Avloppsröret har jag tänkt dra in genom källarväggen i huset och ansluta till ett vertikalt synligt rör som kommer från kökets diskho.
 
Jag tänkte på fallet på själva plattan mot avloppet och inte rören.
Om man inte gör makadamlagret tunnare vid golvbrunnen måste ju
betongtjockleken vara tunnare vid golvbrunnen än ute vid kanterna.
Men kanske inte detta är något problem?

En bild säger mer än tusen ord så jag bifogar en pdf på planritningen (uppifrån sett). Slagporten till höger kommer främst att användas till in- och utpassage samt för eventullt cyklar, snörakor etc.
De tre takskjutportarna används för bilarna (2 st bruksbilar samt en vinteravställd hobbybil).

Jag funderar på en ränna (horisontellt) i mitten på garaget eller en golvbrunn i mitten. Jag har inte tänkt tvätta bilarna i garaget pga att jag inte vill fukta ner det i onödan. Rännan ska ta hand om smältvatten etc från bilarna.
I övrigt har jag tänkt ha ett handfat samt (kanske) ett förberedande avlopp för toalett. Avloppsröret har jag tänkt dra in genom källarväggen i huset och ansluta till ett vertikalt synligt rör som kommer från kökets diskho.
 
Mikael_L
Utan att egentligen veta... Så tror jag att man vanligen bygger fallet i själva betongplattan, dvs tunnare platta närmare golvbrunnen.
Jag har aldrig sett någon instruktion som anger att underlaget under plattan ska luta och inte heller har jag sett ngn platta i verkligheten (men det är å andra sidan bara 4-5 st, och inga garage) där dom gjort så.

Men jag håller med om att "förtunningen" av plattan blir ett väsentligt problem om man bygger ett stort garage. Jag vet inte om fallet 1:100 gäller även här, men i så fall pratar vi alltså om 10 cm om det är 10 meter mellan brunn och mest avlägsna vägg!
 
Fixat

"Posta inte samma fråga under flera rubriker."
 
Visste inte om den skulle in under "garage" eller "markarbeten" så jag garderade mig så att säga med båda. Sorry.
 
Det verkar som alternativ 2 är det som gäller normalt.
Jag undrar om det då inte är ett måste att öka betongtjockleken till 12 cm innanför kantbalk för att åtminstone få ca 8-9 cm betongtjocklek runt golvbrunnar.
Detta åstadkoms genom att istället för 100 mm markskivor ta 80 mm på översta lagret.

Jag har ritat ett förslag på 2 st golvbrunnar med enkla slam/oljeavskiljare.
Verkar detta vettigt eller är det dömt att misslyckas med att få till fallet mot två golvbrunnar vid gjutning av plattan? Jag avser ta hjälp av proffs för den delen men vill ha allt förberett och förtydligat på ritning innan de sätter igång.
Kommentera gärna även annat som ni tycker kan förbättras/ändras.
 
Om jag var du skulle jag nog göra så här...

Sänk den ena brunnen en cm mer än den andra, dra en linje mellan de båda brunnarna, låt denna linje vara golvets lägsta punkt.

Lägg en "bärlina" (heter det så i gjutningssammanhang) mellan brunnarna samt runt hela garaget.

Hyr en vibro som är 3,5 meter lång och dra denna mellan "bärlinorna".

På detta sätt får du fall mot brunnarna i hela garaget med minsta möjliga förtunning av sulan (3,5 cm)

/V
 
Tack, det verkar vettigt. Har även funderat kring att bara köra med lokalt fall på 2 meter mot brunnarna för att kunna öka isoleringstjockleken till först tänkta 30 cm.

Dubbla rutnät av armering runt brunnarna borde kunna tillåta en tunnare betongplatta på låt säga ca 8 cm. Hittade en fin tråd om likande problematik här:

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/15638-garageplatta-2.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.