Avloppet och dess stam i källarplattan är ca 12 meter från gavel till gavel. Det har legat med mer än 1cm per meter. Troligtvis ett snitt på 2.5cm/m. Nu är allt utbilat. Frågan är om jag ska lägga allt med 1m/s till strax innan det går ut från huset och där gå på med en 15 graders vinkel eller liknande för att möta markröret? Då det ligger berg vägen kommer jag inte längre ner.

Eller ska jag lägga rören som de legat tidigare?
 
Claes Sörmland
Lägg det som det har legat så slipper du problemet att skapa en ny fast schaktbotten som inte sjunker. Kan ju bli svackor med plaströr.
 
1cm/m är väl minimilutning. Inte någon typ av optimal lutning.
 
D Daniel 109 skrev:
1cm/m är väl minimilutning. Inte någon typ av optimal lutning.
Som jag förstått det så är den svaga lutningen för att vattnet inte ska rinna av för fort så den inte tar med sig avfallet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägg det som det har legat så slipper du problemet att skapa en ny fast schaktbotten som inte sjunker. Kan ju bli svackor med plaströr.
Ja det är ju absolut en anledning!
 
S
A Andy82 skrev:
Som jag förstått det så är den svaga lutningen för att vattnet inte ska rinna av för fort så den inte tar med sig avfallet.
Då tar nästa spolning med sig avfallet :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Andy82 skrev:
Som jag förstått det så är den svaga lutningen för att vattnet inte ska rinna av för fort så den inte tar med sig avfallet.
Det är ett evigt diskussionsämne här. Men jag har uppfattat att det är en myt. I regelverk anges av det skälet enbart minimilutning men ingen maximilutning för horisontella avloppsrör för småhus. I stora kommunala anläggningar måste kan ta hänsyn till att för stor lutning på avloppskulvertarna ger upphov till höga flödeshastigheter som sliter på avloppskulvertar i betong. Höga flöden skapar också ljud och lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.