Körde för första gången in i mitt nya garage med lite snöblask på och under bilen.
I morse när jag skull köra ut bilen så var det massor med vatten längs med väggen och snus torrt i mitten av dubbelgaraget.
En snabb koll på lutningen visa att från väggen till ca mitten bilens uppställnings plats (ca 1,8 m) var det ett fall på 20 - 25 mm.
Garaget blev slutbesiktigat i mars 2008. Detta var inget man kolla då och jag hade själv ingen tanke på att kolla det vid det tillfället.
Jag trodde natuligtvis att man i ett garage gjorde fallet ut och mot portarnas mitt.
Hur bör fallet vara?
Vilka krav kan jag ställa på grundentreprenören? (framgår inte i entreprenörsavtalet vad som gäller för den gjutna plattan, det finns i avtalet hänvisning till Mark-AMA, men det måste väl vara deras arbeten med att hårdgöra ytorna runt hus och garage, eller?
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
har du någon brunn/avlopp i mitten?..i sånt fall borde fallet vara mot den, har du ingen brunn och inte
har specat något när du beställde så är det nog kört. Jag hoppas du har en brunn för det blir mkt smält
vatten från bilarna.
Jag skulle rekomendera dig att "klinkra" en ram runt väggarna i garaget, då har du säkrat upp mot fukt
i väggarna vilket är riktigt dåligt......vad har du för temperatur i garaget?uppvärmning?vantilation?
/
M
 
nej jag har ingen brunn i mitten, jag var inne på det men då vara alla bygghanlingar redan klara och enl. grundentreprenören så krävdes det tillstånd från miljönämnden och att jag installera en oljeavskiljare.

jag har ingen uppvärmning men garaget är isolerat. Jag har en ventil (självdrag) i motsatta ändan till portarna (portarna räknar jag som en "ventil".
 
Mikael_L
Jag vet inte om några generella krav på lutning åt något speciellt håll på en brunnslös garageplatta, men detta behöver givetvis inte betyda att det inte finns något... :surprised:

I husAMA finns det några olika krav angivna för plattans släthet, men som samtidigt medger att lutningen kan bli "fel" (eg åt vilket håll som helst).

Jag misstänker att om man har krav på fall, så bör man nog få det inskrivet i själva avtalet, hur fallet ska vara och toleranser. Annars kör dom säkert bara på och det blir lite hur som helst.

Sen kan man tycka att dom borde inse hur det skulle bli bäst, typ som om det var deras egen platta dom jobbade på... kan man tycka alltså .... :(

Du kan väl alltid prova att ta upp problemet med dom, att du ser det som ett felaktigt utförande och skulle vilja få lite hjälp med att ordna till det. Dom kanske åtminstånde ställer upp på att fräsa ett par rännor som leder vatten som närmar sig väggarna mot porten istället.
Det beror nog till stor del på hur goodwill-sugna dom är, men nu med en dykande bygg-marknad så kanske dom känner starkt för att göra dig mer nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.