I mitt nybygge har jag min brunn i tvättstugan i ena änden av rummet.
Kommer inte blöta ner och spola golv direkt i detta utrymme utan vill bara ha ett minimalt fall emot brunnen så golven i båda rum möter varandra fint och att vid ev läckage ska den rinna till brunnen så klart.

Vad säger kraven och hur bör det vara gjort?

Har idag ett lokalt fall runt brunnen på ca 1m i diameter och resten av golvytan är betongen helt i våg. Dörröppningen längst bort har ca 3m till brunn och tvättmaskinen står ca 2m ifrån brunnen. Samma med golvvärmen ca 2m från brunnen.

Klarar jag mig på att ha lite fall i fixen eller måste hela golvet flytas?
Vill ju inte att det ska bygga uppåt allt för mycket då det sabbar övergången mellan rummen.
 
Regelverket säger, när det gäller ytor som inte blir utsatta för vattenbegjutning (och någon enstaka avspolning vid större rengöring räknas knappast) att bakfall får inte förekomma. Så i princip behöver du inte ha något fall i tvättstugan.

Men försök inte att bygga fall med fixet, då kommer du garanterat att skapa bakfall istället.
 
Håller med hempularen. Låt det vara som det är i våg. Om det blir blött nån gång så finns gummiskrapa.

sänt from my fån
 
Vill ha lite fall ifrån dörröppningarna åtminstone så man är på säkra sidan tror jag.
Ska ta hjälp av en duktig plattsättare så att ordna lite fall på rätt sätt ska han nog lätt ordna.
 
Är det inte viktigare med tätskiktets "uppdrag" på tröskeln än att du har ett låtsasfall som är gjort av fix? Huvudsaken är ju att vattnet inte forsar ut i nästa rum om något havererar.
 
Thomas59
Suhagg skrev:
I mitt nybygge har jag min brunn i tvättstugan i ena änden av rummet.
Kommer inte blöta ner och spola golv direkt i detta utrymme utan vill bara ha ett minimalt fall emot brunnen så golven i båda rum möter varandra fint och att vid ev läckage ska den rinna till brunnen så klart.

Vad säger kraven och hur bör det vara gjort?

Har idag ett lokalt fall runt brunnen på ca 1m i diameter och resten av golvytan är betongen helt i våg. Dörröppningen längst bort har ca 3m till brunn och tvättmaskinen står ca 2m ifrån brunnen. Samma med golvvärmen ca 2m från brunnen.

Klarar jag mig på att ha lite fall i fixen eller måste hela golvet flytas?
Vill ju inte att det ska bygga uppåt allt för mycket då det sabbar övergången mellan rummen.
Fall och fix ska inte nämnas i samma mening.

När man pratar om fall är det i princip endast tätskiktets fall man avser. Jag skriver "i princip" då ytskiktet givetvis också ska ha korrekt fall, enligt regelboken.

Det räcker således inte med att endast ytskiktet har korrekt fall vilket gör att felaktigt fall på tätskiktsnivå inte går att korrigera med fix, i efterhand.

Fall kan således ALDRIG åstadkommas med fix. Tyvärr verkar även många yrkesmän leva i villfarelsen att fall kan fixas med fix och även Byggahus tidigare våtrumsexpert gick i "fixfällan" för några år seda så du må vara ursäktad :cool:
 
Thomas59 skrev:
Fall och fix ska inte nämnas i samma mening.

När man pratar om fall är det i princip endast tätskiktets fall man avser. Jag skriver "i princip" då ytskiktet givetvis också ska ha korrekt fall, enligt regelboken.

Det räcker således inte med att endast ytskiktet har korrekt fall vilket gör att felaktigt fall på tätskiktsnivå inte går att korrigera med fix, i efterhand.

Fall kan således ALDRIG åstadkommas med fix. Tyvärr verkar även många yrkesmän leva i villfarelsen att fall kan fixas med fix och även Byggahus tidigare våtrumsexpert gick i "fixfällan" för några år seda så du må vara ursäktad :cool:
Man tackar för en bra beskrivning.

Det är nämligen så att jag skulle helst vilja undvika eller ha någon absolut minimal tröskel in i tvättstugan.
Rummet angränsar till en hall och det ska vara samma klinker i båda rum och bara en skjutdörr i mellan dessa rum.
Vill om det går ha en snygg och diskret övergång mellan rummen. Inte en stor tröskel att slå tårna i.
 
Thomas59
Om man bortser från regelverket så tar du nog i praktiken ingen "större" risk genom att bara ha lokalt fall vid golvbrunnen och resten i våg, givet att resten av golvet inte riskerar/planerar att vattenbegjutas.

Huruvida detta är ok enligt gällande våtrumsregler är väl mera tveksamt. Det beror ju på hur de olika delarna av tvättstugan zonklassas.

Vill du att det ska rinna mot brunnen (i hela tvättstugan) vid läkage måste du också ha fall på hela golvet och beroende på nivåskillnaden mellan tröskel och brunn eventuellt också uppvik av tätskiktet vid tröskeln. Är nivåskillnaden tillräckligt stor slipper du tröskel/uppvik.

Du bör väl också tänka på att om du gör avsteg från regelverket kan detta påverka möjligheten att få ersättning av f-bolaget vid skada, samt att en potentiell framtida köpare kan tänkas pruta på köpeskillingen pga icke godkänt utförande av våtutrymmet.
 
Thomas59 skrev:
Om man bortser från regelverket så tar du nog i praktiken ingen "större" risk genom att bara ha lokalt fall vid golvbrunnen och resten i våg, givet att resten av golvet inte riskerar/planerar att vattenbegjutas.

Huruvida detta är ok enligt gällande våtrumsregler är väl mera tveksamt. Det beror ju på hur de olika delarna av tvättstugan zonklassas.

Vill du att det ska rinna mot brunnen (i hela tvättstugan) vid läkage måste du också ha fall på hela golvet och beroende på nivåskillnaden mellan tröskel och brunn eventuellt också uppvik av tätskiktet vid tröskeln. Är nivåskillnaden tillräckligt stor slipper du tröskel/uppvik.

Du bör väl också tänka på att om du gör avsteg från regelverket kan detta påverka möjligheten att få ersättning av f-bolaget vid skada, samt att en potentiell framtida köpare kan tänkas pruta på köpeskillingen pga icke godkänt utförande av våtutrymmet.
Tack igen. Brunnen ligger nog 4cm lägre än övriga golvet. Tänkte om det gick att få till lite höjning av golv just vid dörren så jag slipper tröskel. Är medveten om risken. Det går ju alltid att få dit en tröskel i efterhand om det skulle krävas.

Tvättstugan ska inte vara något duschutrymme. Enda gången det skulle kunna vara större mängd vatten på golvet är vid läckage tvättmaskin eller golvvärme men jag vill ju att det ska rinna emot brunnen innan det rinner in i nästa rum.

Att det står 1-2cm vatten på golvet i tvättstugan kvar det är okej men inte ta sig ut i andra rum.
 
Flytspackla 1 m2 där ducshen skall vara och låt det sen härda i ca 3-4 timmar...sen tar du spackespadar i olika strl och ett bra vattenpass och börjar med att skrapa så det blir fall direkt mot brunnen...sedan tar du och skrapar av i cirkelrörelser runt brunnen...början innifrån och gå utåt, ju längre ut från brunnen du kommer ju mindre skrapar du bort! Mät ofta runt om, och när du är nöjd och har ett lagom fall så ta en filtbräda/svampbräda och fukta ner och kör runt så att allt blir slätt och fint :)! Så har jag gjort 4 ggr....blir kanon!
 
Gör som Marre säger, men i stället för att göra det vid duschen, så lägg en 1cm hög "ås" där du skulle haft en tröskel.
Gör den ca 20-30cm bred, anpassa det till hela plattor, både in i tvättrummet och ut i hallen.
Denna kan du aldrig "slå tårna i" och den kommer inte att synas mycket. Ända gången det märks är när du sätter en fot på den.

Om du nu skall få ut vatten i hallen, så måste du först över denna enda centimeter, dvs du har "råd" att ha ett bakfall på 9mm vid dörren. 9mm, i ett tvättrum på 10m2, blir 90liter. Du kan med andra ord ha mer än 90 liter vatten på golvet utan problem.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.