Har en del av huset på plintgrund och denna del av huset står ”insprängd” i berg. Under huset ligger det massa sprängsten och vid snösmältning/mycket regn blir det vatten stående under huset i pölar, dvs det verkar som att det är en svacka i berget där. När det blir för mycket vatten tränger det vidare till källaren som står lägre än denna del av huset.

För att slippa vatten i källaren har jag grävt ett dike för att leda bort vattnet men tyvärr är det berg som ligger högre än gropen. Att dränera åt andra håll är inte heller möjligt då de antingen möts av källare eller berg.

Frågan då: hur gör jag lämpligast ett dike i berget för att lägga dränering? Spontant tänker jag att hyra en bilningshammare är lämpligt, men läst att de inte funkar kanon på berg? Spräckkliar är svårt att komma nedåt med när man inte kan spräcka fritt ifrån. Kan motorkap/vinkelslip fungera? Diket behöver blir ca 3m långt och 3dm djupt.
 
  • Dike grävt intill ett hus på plintgrund som står på berg, omgiven av sprängsten och jord, med en liten vattenpöl under huset nära berget och grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Att bila berg funkar inte, att såga fungerar men det kommer att kosta lite då det sliter på klingorna, men det är någ den mest kostnads effektiva metoden för dig att såga med en Motorkap..
 
Ajdå😅 Lättast att kapa v-kilar och knacka bort då eller?
 
R
Ja eller en rejäl fåra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.