Jag har fått en faktura från arkitekten på nästan 10 TSEk för en mindre ändring på vårt bygglov - höjde taket. Det var aldrig något tal om att det skulle kosta mig något och tidgare har han sagt att han för ändringar utan kostnad. Ska jag verkligen betala detta?
 
Det är väldigt många frågor som har samma andemening; "Skall jag verkligen betala detta?"

Det går sällan att svara på rätt upp och ned, utan det bästa rådet är att kontakta den som skickat fakturan och förklara din ståndpunkt i det hela.

Generellt gäller att man inte skall betala för jobb som man inte har beställt. I det här fallet har du dock beställt ett jobb, och som utförts till din belåtenhet som det låter. Om det sedan skall kosta ingenting eller 10.000kr är du och arkitekten förmodligen de mest lämpade att försöka avgöra.
 
Men att höja taket borde väl medföra att man är tvungen att göra om vissa hållfastighetsberäkningar, ändra ritningar till bygglov, andra takstolar mm. Jag skulle nog säga att det är en liten ändring som ger upphov till ganska stora konsekvenser...
Om 10 000kr är rimligt vet jag inte, men lite merjobb för arkitekten blir det nog...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.