2 081 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Fakturering Samfällighet.
Jag sköter faktureringen till medlemmarna i vår samfällighet och den programvara vi använder idag kommer att läggas ner (Hogia small office bostad). Någon som sitter i styrelsen på en samfällighet och kan tipsa om programvara som ni använder?
Inser att jag dyker in i tråden några veckor sent... men tyckte det var intressant.
Jag är kassör i vår samfällighet på 77 hus, vi använder ingen specifik programvara för faktureringen.
Dock kan ju mycket skilja samfälligheterna åt...
Vi har årsavgift, ni kanske har månadsavgift? Då blir det ju genast många gånger fler betalningar att hålla reda på.
Och om så är fallet, är avgiften som ska betalas densamma varje månad eller baserad på något annat (t.ex el-förbrukning)?
I det enklaste fallet så är avgiften samma hela tiden och känd på förhand, eftersom den brukar beslutas på årsmötet. Då behöver ju medlemmarna bara informeras om hur mycket och när de ska betala.
Ett enkelt info-brev skrivit i Word/Excel borde räcka gott, eller till och med ge info via hemsida, mail, sms eller så.
Jag är kassör i vår samfällighet på 77 hus, vi använder ingen specifik programvara för faktureringen.
Dock kan ju mycket skilja samfälligheterna åt...
Vi har årsavgift, ni kanske har månadsavgift? Då blir det ju genast många gånger fler betalningar att hålla reda på.
Och om så är fallet, är avgiften som ska betalas densamma varje månad eller baserad på något annat (t.ex el-förbrukning)?
I det enklaste fallet så är avgiften samma hela tiden och känd på förhand, eftersom den brukar beslutas på årsmötet. Då behöver ju medlemmarna bara informeras om hur mycket och när de ska betala.
Ett enkelt info-brev skrivit i Word/Excel borde räcka gott, eller till och med ge info via hemsida, mail, sms eller så.
Vi kommer att lösa det genom Speedledger som vi använder för bokföringen. Dom har en faktureringsfunktion också. Vi fakturerar kvartalsvis och alla har inte samma summa beroende på bredband, motorvärmare med mera. Men vi har löst det nu i alla fall. Tack för input.MarcusMolander skrev:
Inser att jag dyker in i tråden några veckor sent... men tyckte det var intressant.
Jag är kassör i vår samfällighet på 77 hus, vi använder ingen specifik programvara för faktureringen.
Dock kan ju mycket skilja samfälligheterna åt...
Vi har årsavgift, ni kanske har månadsavgift? Då blir det ju genast många gånger fler betalningar att hålla reda på.
Och om så är fallet, är avgiften som ska betalas densamma varje månad eller baserad på något annat (t.ex el-förbrukning)?
I det enklaste fallet så är avgiften samma hela tiden och känd på förhand, eftersom den brukar beslutas på årsmötet. Då behöver ju medlemmarna bara informeras om hur mycket och när de ska betala.
Ett enkelt info-brev skrivit i Word/Excel borde räcka gott, eller till och med ge info via hemsida, mail, sms eller så.