Jag har fått en förfrågan om att utföra en tjänst. Jag har inget bolag reggat. Kan tilläggas att jag har 25% a-kassa då jag jobbar deltid sedan en tid tillbaka. (jag är anställd)

Eftersom jag har a-kassa så vet jag att man inte kan starta bolag, för då ryker ersättningen. Men jag kan tänka mig utföra denna tjänst och bli av med en del akassa - just för att jobbet i sig kan leda till mer jobb.

Men bortsett från a-kassans struliga regler - hur fungerar det att fakturera som privatperson rent generellt? Går det ens? Jag kan läsa mig till att man kan fakturera upp till 10k per år som privatperson. Och att man inte behöver momsregistrera sig om bolaget inte drar in mer än 30k per år. Men jag har ju inget bolag.

Går det att skicka en faktura i mitt fall, på ett belopp utan moms och en faktura utan org-nummer? Alltså kan kunden, som är ett företag, hantera en sådan faktura öht?

(Jag har läst på skatteverkets hemsida men där finner jag inga svar)
 
Kör via Frilans finans eller motsvarande istället.
 
  • Gilla
KarolinaA och 1 till
  • Laddar…
... eller så ringer TS skatteverket... man brukar vara mycket tillmötesgående då man frågar
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
C
S stugan_i_skogen skrev:
Kör via Frilans finans eller motsvarande istället.
Instämmer.

Man kan förvisso fakturera bäst man vill. Kruxet är när man kommer till ansvaret för att deklarera ersättningen och betala skatt och sociala avgifter. Är man som uppdragstagare inte godkänd för F-skatt är uppdragsgivaren skyldig att lämna arbetsgivardeklaration och betala skatt och sociala på ersättningen precis som lön till en anställd, och det är förmodligen precis det de vill slippa.

Ett enskilt uppdrag kvalificerar inte som näringsverksamhet (saknar varaktighet) och ger därmed inte rätt till F-skatt, även om TS säkert kan begära och få F-skattsedel (Skatteverket vet ju inte att det bara handlar om ett enstaka uppdrag). Men nej, sen skall TS deklarera det också - på tok för mycket krångel för ett enda uppdrag.

Men om vi leker med tanken att det skulle vara enskild näringsverksamhet så använder man då sitt personnummer istället för organisationsnummer, och moms är som sagt frivilligt upp till 30 000, så i sig är det inga konstigheter för en uppdragsgivare att hantera en sådan faktura.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Instämmer.

Man kan förvisso fakturera bäst man vill. Kruxet är när man kommer till ansvaret för att deklarera ersättningen och betala skatt och sociala avgifter. Är man som uppdragstagare inte godkänd för F-skatt är uppdragsgivaren skyldig att lämna arbetsgivardeklaration och betala skatt och sociala på ersättningen precis som lön till en anställd, och det är förmodligen precis det de vill slippa.

Ett enskilt uppdrag kvalificerar inte som näringsverksamhet (saknar varaktighet) och ger därmed inte rätt till F-skatt, även om TS säkert kan begära och få F-skattsedel (Skatteverket vet ju inte att det bara handlar om ett enstaka uppdrag). Men nej, sen skall TS deklarera det också - på tok för mycket krångel för ett enda uppdrag.

Men om vi leker med tanken att det skulle vara enskild näringsverksamhet så använder man då sitt personnummer istället för organisationsnummer, och moms är som sagt frivilligt upp till 30 000, så i sig är det inga konstigheter för en uppdragsgivare att hantera en sådan faktura.
Tack! ...men slipper man inte allt stök o bök när det är ett årligt faktureringsbelopp under 10k ?
 
Tidigare har det varit så att hobbyverksamhet är skattefri upp till 10k. Under det beloppet har man kunnat betala till privatpersoner utan att göra avsättning för skatt och arbetsgivaravgifter.

Jag vågar inte svära på att det är så fortfarande...
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Tack! ...men slipper man inte allt stök o bök när det är ett årligt faktureringsbelopp under 10k ?
Fördelen är absolut 0 administration och ”indrivning”, försäkring och redovisning ingår.
 
C
kashieda kashieda skrev:
Jag vågar inte svära på att det är så fortfarande...
Oavsett så är jag rätt säker på att man inte kan räkna försäljning av tjänster som hobby.
 
kashieda kashieda skrev:
Tidigare har det varit så att hobbyverksamhet är skattefri upp till 10k. Under det beloppet har man kunnat betala till privatpersoner utan att göra avsättning för skatt och arbetsgivaravgifter.

Jag vågar inte svära på att det är så fortfarande...
fast utför man en tjänst åt någon så räknas det inte som en hobby........
 
Detaljer :)
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
C
Cheesen
C cpalm skrev:
Oavsett så är jag rätt säker på att man inte kan räkna försäljning av tjänster som hobby.
Du kan ju sköta om grannens trädgård som hobbyprojekt och få en ersättning för detta. Ser inte att det inte kan räknas som hobby.
 
Eftersom du utför arbetet på uppdrag av någon annan så räknas det inte som hobby. Det enklaste är att fakturera via ett så kallat egenanställningsföretag, exempelvis Frilans finans (det finns fler, jämför hur mycket de tar betalt o.s.v.). Ur a-kassans synvinkel kan du räknas som företagare även om du fakturerar via ett sådant bolag, men prata med dem – de är inte alls omöjliga, i synnerhet inte nu då reglerna för att varva perioder med a-kassa respektive företagande är frikostiga p.g.a. pandemin.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du kan ju sköta om grannens trädgård som hobbyprojekt och få en ersättning för detta. Ser inte att det inte kan räknas som hobby.
det är många som helt missuppfattar det där med hobby och beloppsgränser. En hobbyverksamhet är typ om man bakar bullar och säljer och råkar få nån procent i vinst men syftet ska inte att vara att gå med vinst. utför man arbete åt någon och tar betalt, ja då är syftet att tjäna pengar och det beskattas från första kronan.
Det är inte så att all inkomst räknas som hobby upp till 10k eller liknande.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Cheesen Cheesen skrev:
Du kan ju sköta om grannens trädgård som hobbyprojekt och få en ersättning för detta. Ser inte att det inte kan räknas som hobby.
Det står ju bl.a. svart på vitt på sidan jag länkade ovan:
"Om du utför tjänster på uppdrag av någon annan räknas det inte som hobby utan normalt som inkomst av tjänst."

Du har även Skatteverkets rättsliga vägledning för hobbyverksamhet:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.3/326279.html
"Om verksamheten är knuten till en anställning eller ett uppdrag att utföra arbete åt en eller flera uppdragsgivare, beskattas den som vanlig inkomst av tjänst."

Men egentligen spelar det som sagt ingen roll. Ett seriöst företag accepterar knappast en uppdragstagare utan F-skatt. Oavsett om uppdragstagaren ser det som en hobby eller inte. Mellan två privatpersoner, t.ex. grannen, är det annorlunda, då kan man komma undan med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.