Hur ska fakturan utformas efter 1:a juli?

Med det TOTALA beloppet för arbetet och kunden betalar bara hälften?

Eller ska jag fakturera kunden hälften av det totala beloppet för arbetet?

Jag kollar skatteverkets info varje dag, googlar osv men hittar inget om just detta, vore intressant att få veta iaf några dagar innan det är dags :)

om någon har några teorier om detta vore det kul, fakta kan ju vara svårt i nuläget!

Mvh
 
Den totala summan måste ju framgå någonstans, det är den som är underlag för avdraget. Om det inte kommer ut regler som säger annat så skulel jag skriva ngt. i sitl med totala arbetskostnaden, avgår ROT avdrag halva kostanden, samt en not om ngt i stil med att om ROT avdraget underkänns av skattemyndigheten så kommer kunden att faktureras även den delen.

Det finns ju en del falluckor om ROT avdraget, dels finns det gråzoner där ingen säkert kan säga om arbetet är avdragsgillt, dels så kan tydlige nskatteverket vägra betala ut till hantverkaren om kunden redna har anlitat ROT arbete upp till avdrgasgränsen.
 
Okej, troligast och mest logiskt verkar vara som du säger, att hela summan ska anges med notering om rotavdrag,

Att kunden kommer att få betala resten om skatteverket inte betalar ut har jag med redan i avtalet, better safe than sorry :)

Jag tycker att skatteverket ska betala ut oavsett, sen ev ge kunden restskatt om de nyttjat avdraget över gränsen, men så blir det väl aldrig förstås.
 
Det känns som att det hade varit en både enklare och "säkrare" lösning.
 
Jag hörde en snickare som sa att de skulle bli så. Fast vet inte om man kan lita på en snickare :) Vill höra de från skatteverket!

Jo börjar bli dags snart att få information tycker jag me! Vi kommer väl att få de den sista Juni :surprised:

Edit: Står tydligen mer här nu! http://www.skatteverket.se/blankett...23svartvit.4.6f9866931215a607a4f80003562.html

Blir en hel del extra jobb för oss stackars företagare :/ Vi måste ta reda på personnummer, fastighetsbeteckning, osv.. som ska stå på fakturan.

De framgick inte riktigt ifall man ska göra EN faktura och kunden bara betalar en del av den och sen skickar man samma faktura till skatteverket? Eller ifall man skall göra en egen faktura till skatteverket?..
 
Redigerat:
En fundering som jag och andra bollar...
Vad säger att de uppgifterna måste stå på fakturan?
Skriv faktura med två belopp och låt kunden fylla i en blankett med de uppgifter som skatteverket kräver, dvs fastighetsbeteckning osv, personnr på de som avdraget skall fördelas mellan, kvitto på inbetalning.
Denna blankett skall returneras omgående till företaget som sänder in den till skatteverket ihop med kopia av originalfaktura och begär utbetalning.
Sker ingen utbetalning så kvarstår kravet på kunden.

Får se om det kan fungera...

/Kent
 
Så... ett litet sammandrag rörande samtalet som jag och skatteverket hade idag. Kort sagt vet de inget mer än vad som står på deras sida.Och då menar jag verkligen de vet inte mer :(

Dessutom så är det med att ha personnr, fastighetsbeteckningar, ägandeförhållanden mm i ett företags fakturasystem vara en aningens trixigt eftersom det lär strida en del emot vad man egentligen får registrera enligt PUL :(

Nästa steg är förhandsbesked från det lokala skattekontoret och jag skall lägga lite tid i helgen åt att skriva till dem. Troligen lär väl det svaret dröja lagom tills det är försent men men. Hon jag pratade med var dock rätt angelägen om att mina förslag och kommentarer skulle komma dit snabbt.

Det nuvarande genomförandet är milt sagt inte det minsta genomtänkt och förhoppningsvis vet någon någonting om något innan detta skall genomföras.

*muttrar* Kan sen nån vara snäll och försöka förklara för min kära sambo om att detta faktiskt är viktigt, dvs kanske ännu mer viktigt än det vanliga jobbet? Nåja...

/Kent
 
Redigerat:
Tack för länken Rrrrr, bra text där, det måste vara första gången jag faktiskt förstår mig på SKV :)

Fick en del idéer om att göra blanketter för uppgifter om kund, (baserat på informationen i punktlistan på SKV) för att förenkla förberedandet inför arbetet, papper och avtal blir extra viktigt nu.

Snickarboden: tror du att vi som företagare kommer att kunna "logga in" för att se aktuella avdrag för enskilda kunder? det borde ju nästan vara det bästa trots att det blir ett moment till att lägga tid på, idén om utformningen på fakturan i ditt ovanstående inlägg verkar bra, då finns ju kravet på kunden tills / (om) skatteverket betalat ut istället för att "återkomma" till kunden med anmaning om betalning.

Mvh
 
De flesta faktureringsprogram kommer troligen att ha automatiska rutiner för detta. Fick ett mail från de som gör programmet jag använder nu.. De kommer att ha rutiner för ROT inbyggt i programmet den 30/6 hehe :)
 
Rrrrr skrev:
De flesta faktureringsprogram kommer troligen att ha automatiska rutiner för detta. Fick ett mail från de som gör programmet jag använder nu.. De kommer att ha rutiner för ROT inbyggt i programmet den 30/6 hehe :)
perfekt..
 
Låt mig se om jag förstår frågan rätt...
Att en enskild företagare skall kunna logga in på skatteverkets sida och kolla vad någon har för avdrag rörande rot etc tror jag inte ett dugg på. Det underlättar dessutom inte eftersom man som företagare då måste bygga om en hel del rörande fakturering etc.
Att Visma m fl har program ute är en sak men jag är inte helt övertygad om att den informationsinsamlingen kommer att ses som helt laglig. Dessutom lär en del kunder vara något förgrymmade över att lämna ut de uppgifterna till t ex en simpel snickare, med all förståelse.

Kort sagt som företagare har jag noll intresse av att veta hur ägandeförhållanden etc ser ut så idealet är om kunden själv skriver ner sådant och skickar in till skattemyndigheten.
Dvs ytterligare ett steg mindre för oss som företagare och som dessutom säkerställer den personliga integriteten för kunderna.

/Kent
 
Och jo, jag bara finslipar argument *S*
Synpunkter mottages gärna...

/Kent
 
Så, mail skickat så får vi se vart det bär...
Återkommer så fort jag fått svar, nåt säger mig att det lär dröja eftersom ingen ens funderat i dessa banor än rörande ROT.

/Kent
 
Hur är det egentligen efter 1 Juli???


Gäller det bara på jobb som startas efter 1 juli eller gäller det även pågående jobb.
Man kanske fakturerar efter 1 juli på ett pågående jobb , hur blir det då??
man kanske skall se till att få in alla pengar innan 1 juli för att sliippa lite krångel, till att börja med.
 
R
Detta undrar jag också! Gäller fakturamodellen det som faktureras efter 1 juli elelr det som påbörjas efter 1 juli?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.