Hej!

Jag skulle behöva lite tips och råd innan jag ger mig in i en diskussion med min schaktarbetare. Jag håller på att bygger nytt hus och anlitade schaktarbetarn som hurleverantören rekommenderade. Han har gjort ett bra jobb och vi har haft god kontakt under byggerts gång.

Först fick jag en offert på ca 400000:- för hela jobbet och material (upp till 450 ton fylle ingick) som jag godkände trots väldigt högt pris (om man jämförde med andra som gjort offert) och han satte igång arbetet.

Vi kom tidigt överrens om att så fort det fanns risk för en merkostnad så skulle han ringa mig och kolla att jag tyckte merkostnaderna var okej, vilket jag gjorde med en summa på 20000:-

Får en första faktura på 125000:- för viss del av arbetet och betalar denna men jag tar kontakt med honom och meddelar att jag skulle gärna vilja ha en offert med specifierade priser så jag kan dubbelkolla fakturorna mot någonting om han ska skicka dem efter arbetets gång..
Hans svar är: "Betala upp till offertens summa, jag tror t o m att vi kommer komma undan billigare"..

Så, får igår en andra och sista faktura, på 357000:- och pålagt på denna är de kostnaderna jag godkänt och det är avdraget för de 125000 jag redan betalat,

MEN, han har lagt på "extra fyllnadsmassor" a' ca 500 ton a' 80000:-
Vilket gör hela kostnaden ca 100000:- dyrare än offerten var.

Denna summan hade jag ingen alls aning om, han har inte meddelat mig att det skulle gå åt mer fylle än beräknat i offerten.

Jag känner att jag inte är beredd att betala denna summan, alt göra någon överrenskommelse om ett bättre pris på det eftersom det tydligen behövdes..

Vad tycker ni?
 
Skulle du avbryta ditt husbygge för att det behövdes mer fyllnadsmassor? Det är ju rätt klart att där kan du ju inte säga nej så varför ska han fråga om det? Sen kan man ju diskutera vad för pris du fått. Vad ingår i detta arbete?
 
Nej, det är klart att jag inte gjort det och därför som sagt som jag skriver ovan att jag kan tänka mig att göra en överrenskomelse med ett bättre pris.. För fastän jag inte hade avbrutit så hade jag ändå övervägt kostnaderna, hållt tillbaka på något annat osv. Nu kom det som en chock trots att vi hade en överrenskommelse om att han ska ringa vid eventuella merkostnader vilket han har gjort, om summor på tex 3000:- men inte på den med 80 000:-, det gillar jag inte direkt :p
 
Skulle du avbryta ditt husbygge för att det behövdes mer fyllnadsmassor? Det är ju rätt klart att där kan du ju inte säga nej så varför ska han fråga om det?
Tja, kanske för att man ska ha en ärlig chans att planera sin ekonomi?
 
Klart som f*n att han ska meddela sig om sådana summor... speciellt om det har behövts mer än dubbelt så mycket fyllnadsmassor mot det han beräknat från start.
Sen beror det ju på hur offerten/kontraktet är skrivet...
 
Men tycker ni andra att 400.000:- är normalt pris?
 
Hemmakatten
Ingen kan nog säga vad som är "normalt" pris för just din tomt. Alla tomter är olika. Ingick något mer? T.ex. infart/garageplats/p-platser/grovplanering av tomt/trädfällning/bortforsling av massor mm mm?
 
Jag har ingen uppfattning om huruvida offertsumman är bra eller inte. Men jag tror att du fått ett bra pris på de tillkommande fyllnadsmassorna. 160 kr per ton. Själva materialet kanske normalt sett kostar 50 - 100 kr per ton. Men till det kommer transport och arbete med att lägga ut det och packa.
 
Om mängden fyll har ökat från 450 ton (offerten?) till 900 innan det var klart är väl knappast ett bra jobb gjort utav entreprenören?

Fanns reservationer på tillkommande fyll eller var det hans bedömning i offerten?
 
I offerten ingick rivning av gammalt sommarhus, bortforling av det, schakt för grund, grovplanering tomt, 3 kammarbrunn samt infiltration + att fixa vägen som går upp till tomten.. Så 400000 tyckte vi var OK, men nu blir det bra mycket dyrare än vad vi räknade med och det är iofs ok, men jag stör mig otroligt mycket på att han inte hörde av sig, man måste ju få en chans att planera sin ekonomi som sagt och därför vill jag inte bara betala och se glad ut. Jag antar att han inte har rätt att bara köpa massa fylle och ta betalt utan att meddela mig?

Tack snälla för era svar :)
 
Jag bryr mig inte så mycket om offertsumman, utan just de tillkomna 80 000 :-
 
Hemmakatten
Jag tycker du har fått mycket för pengarna även inräknat den extra fakturan. Den juridiska biten är lite knepig, naturligtvis borde han ha meddelat dig kan man tycka, men å andra sidan så var massorna helt nödvändiga för det fortsatta bygget. Jag tycker du skall låta saken vara och känna dig nöjd att du fått mycket för pengarna. Vad annars ska du göra, vägra betala, stämma entreprenören? Inget av detta kommer du ha någon större framgång i.
 
Säg vad du tycker och känner till din entreprenör, det är väl enklast? Summan verkar ju vara OK så det som brustit är ju kommunikationen.
 
Är beställningen skriftlig eller muntlig?
 
Hur kan ni tycka detta är ok? Vad är det som säger att där ens gått åt mer fyllnads än vad som sagts förutom att man blivit fakturerad för det?

Ringde han inte ens och berättade att det skulle gå åt det dubbla och även då förklarat varför det blivit så så tycker jag inte det är ok!

Kanske ett annat jobb som gått åt pipan och han har då vägd upp det lite med detta jobbet. vanligare än man tror att dom gör så tyvärr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.