Har fått en faktura från en elektriker som känns ’sådär’, vill höra era åsikter.
Kontaktade en firma som skulle komma och kolla på ett par saker. Killen som kom verkade rätt ’novis’ och kunde inte lösa något av det vi ville ha hjälp med.
Den ena saken skulle han pratade med sin kollega om och den andra saken skulle vi få offert på.
Detta var under sommaren för snart två månader sedan. Har sedan dess inte hört någonting och har försökt kontakta dem (två gånger via mail) men inte fått något svar.
Nu dimper det ner en faktura. Visserligen inte på så mycket pengar men en arbetstimme + bil och på fakturan står ’felsökning’.
Tycker det känns helt galet att fakturera då jag har fått noll återkoppling med förslag på åtgärd eller offert.
Klart dom säkert har rätt att fakturera sin timme men…det känns weird.
Ungefär som att åka till bilverkstaden med sin krånglande bil. Dom tittar lite på den och konstaterar att det finns ett fel men dom kan inte åtgärda det och ber mig betala 600 kr…
 
När du säger "kolla på ett par saker". Om det handlade om fel som skulle undersökas, så kan ju ett felsökningsbesök vara rimligt att debitera för, även om felsökningen inte kommer fram till att något skall göras. Nu låter det ju som felsökningen egentligen inte blev klar. Då blir det mer tveksamt, tycker jag.
 
S
B Bobby Ewing skrev:
Har fått en faktura från en elektriker som känns ’sådär’, vill höra era åsikter.
Kontaktade en firma som skulle komma och kolla på ett par saker. Killen som kom verkade rätt ’novis’ och kunde inte lösa något av det vi ville ha hjälp med.
Den ena saken skulle han pratade med sin kollega om och den andra saken skulle vi få offert på.
Detta var under sommaren för snart två månader sedan. Har sedan dess inte hört någonting och har försökt kontakta dem (två gånger via mail) men inte fått något svar.
Nu dimper det ner en faktura. Visserligen inte på så mycket pengar men en arbetstimme + bil och på fakturan står ’felsökning’.
Tycker det känns helt galet att fakturera då jag har fått noll återkoppling med förslag på åtgärd eller offert.
Klart dom säkert har rätt att fakturera sin timme men…det känns weird.
Ungefär som att åka till bilverkstaden med sin krånglande bil. Dom tittar lite på den och konstaterar att det finns ett fel men dom kan inte åtgärda det och ber mig betala 600 kr…
Självklart ska du inte betala något för den "hjälpen". De har ju inte fullgjort sina åtaganden, i detta fallet förklarat vad felet med din anläggning är. Men min fråga till dig är, varför i helvete ringer du inte företaget? Är det något jag irriterar mig på, är det när folk inte ringer och får svar direkt. Ditt mejl har förmodligen hamnat i skräpkorgen eller bland massa andra mejl under semestertiderna. Ring NU så ska du se att denna bagatell löser sig omgående.
 
H hempularen skrev:
När du säger "kolla på ett par saker". Om det handlade om fel som skulle undersökas, så kan ju ett felsökningsbesök vara rimligt att debitera för, även om felsökningen inte kommer fram till att något skall göras. Nu låter det ju som felsökningen egentligen inte blev klar. Då blir det mer tveksamt, tycker jag.
Exakt så, felsökningen blev aldrig klar. Han kliade sig mest i huvudet och sa att han skulle rådfråga en kollega (killen var rätt ung, förmodligen nyutbildad och oerfaren)
 
S Stadsfiskalen skrev:
Självklart ska du inte betala något för den "hjälpen". De har ju inte fullgjort sina åtaganden, i detta fallet förklarat vad felet med din anläggning är. Men min fråga till dig är, varför i helvete ringer du inte företaget? Är det något jag irriterar mig på, är det när folk inte ringer och får svar direkt. Ditt mejl har förmodligen hamnat i skräpkorgen eller bland massa andra mejl under semestertiderna. Ring NU så ska du se att denna bagatell löser sig omgående.
Firman har ett ”kontakta oss formulär” på sin hemsida. Det var det jag använde när jag fick kontakt med dem så tänkte väl att det bör fungera nu med. Men visst skulle jag kunna ringa dem istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.