Hej,

Bygger ett hus på entreprenad. I kontraktet så står det att elinstallation sker enl. standardutförande.
I de bifogade elritningarna finns det utmärkt var elinstallationen ska vara utifrån SS 437 01 46 (svensk standard) och det finns även ritningar med om var multimedia ska placeras och som förklaring står det "Uttag multimedia 2 st C6e UTP förlägges i 1 st VP20, 2 st RJ45 uttag monteras i 1 st apparatdosa samt 2 st VP20 till plats för antenn/parabol".

Nu har elföretaget lämnat offert till mig på 10.000 kr för "Mediacentral med 2 st nätverksuttag resterande med dragtråd".

När jag söker på SS 437 01 46 så har den slagits samman till SS 437 01 02 (svensk elstandard).

Visst bör mediacentralen, och det som framgår i texten på ritningarna med hänvisning till svensk standard, ingå i det som framkommer i kontraktet d v s att elinstallation sker enl. standardutförande och att den totalkostnad som jag har sagt ja till från början inrymmer även mediacentralen?
 
Redigerat:
Rimligen bör den ingå. Känns som en ful hantering att ange färdiga uttag för media ute i rummen men ta extra för den centrala punkten. Fråga hur de tänkt leverera färdiga uttag och provade/testade med protokoll enligt standard utan att de är kontakterade i båda ändar. (omöjligt). Om det är en ful hantering kommer de säga att det i så fall blir kontakterade med uttag i båda ändar men utan central men det känns som riktigt fult upplägg för att ta extra betalt.
 
Mikael_L
Jag har inte tillgång till SS 437 01 46, så jag kan inte kolla.
Men har de åberopat SS 437 01 46 så är det det som gäller, även om den upphört och/eller ersatts med ny standard.
 
SS 437 01 46 säger

8.3 Strukturerat fastighetsnät (telefoni, radio, TV och data)
Två anslutningspunkter för det strukturerade fastighetsnätet placeras vid eluttag i varje boningsrum, hall
och kök. Ytterligare en anslutningspunkt placeras vid eluttag i utrymme som nyttjas som arbetsrum.
I uppehållsrum och gemensamt utrymme, såsom samlingslokal, placeras två anslutningspunkter vid eluttag.
I undervisningsrum placeras en anslutningspunkt vid eluttag.


Det är all text där ordet "data" ingår. Media eller mediacentral och liknande nämns inte, utan det nämns i SS 437 01 02.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.