Har gjort ett större projekt som blev klart för ett halvår sedan. Slutfakturan är betald. Den var dock inte särskilt detaljerad eftersom totalentreprenören gärna ville kvitta tilläggsarbeten mot sådant som utgick i förhållande till offerten, eller mot material som skulle ingå men vi köpte in själva. Jag var OK med det eftersom det handlade om mindre belopp i det stora hela och framstod som rimligt på totalen.

Nu fick jag en större faktura direkt från en av underentreprenörerna avseende ett av tilläggsarbetena. Tydligen har de glömt att fakturera totalentreprenören och denne vill nu inte betala sin underentreprenör utan sagt åt dem att fakturera mig direkt.

Jag skulle föredra om underentreprenören fakturerar totalentreprenören som sedan tar en diskussion med mig om huruvida detta ingick i slutfakturan eller inte (den var, som sagt, inte särskilt detaljerad).

Totalentreprenören har mig veterligen inga ekonomiska problem utan tycker antagligen bara att det är jobbigt att behöva höra av sig till mig och be om att få revidera slutfakturan (om det nu är så att detta arbete inte var inkluderat) alternativt tycker att det är underentreprenörens problem som inte fakturerade i tid.

Underentreprenören tycker att jag ska höra av mig totalentreprenören och reda ut detta men jag tycker att det väl är totalentreprenören som borde betala sin faktura och sedan höra av sig till mig.

Hur hade ni gjort?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Har gjort ett större projekt som blev klart för ett halvår sedan. Slutfakturan är betald. Den var dock inte särskilt detaljerad eftersom totalentreprenören gärna ville kvitta tilläggsarbeten mot sådant som utgick i förhållande till offerten, eller mot material som skulle ingå men vi köpte in själva. Jag var OK med det eftersom det handlade om mindre belopp i det stora hela och framstod som rimligt på totalen.

Nu fick jag en större faktura direkt från en av underentreprenörerna avseende ett av tilläggsarbetena. Tydligen har de glömt att fakturera totalentreprenören och denne vill nu inte betala sin underentreprenör utan sagt åt dem att fakturera mig direkt.

Jag skulle föredra om underentreprenören fakturerar totalentreprenören som sedan tar en diskussion med mig om huruvida detta ingick i slutfakturan eller inte (den var, som sagt, inte särskilt detaljerad).

Totalentreprenören har mig veterligen inga ekonomiska problem utan tycker antagligen bara att det är jobbigt att behöva höra av sig till mig och be om att få revidera slutfakturan (om det nu är så att detta arbete inte var inkluderat) alternativt tycker att det är underentreprenörens problem som inte fakturerade i tid.

Underentreprenören tycker att jag ska höra av mig totalentreprenören och reda ut detta men jag tycker att det väl är totalentreprenören som borde betala sin faktura och sedan höra av sig till mig.

Hur hade ni gjort?
Du har väl avtalet med totalentreprenören, ej underleverantören? Hade aldrig accepterat en faktura därifrån.
 
  • Gilla
solofss2 och 22 till
  • Laddar…
BirgitS
Du behöver bara betala fakturor som kommer från företag som du har ett avtal med. Underentreprenörna får gå via totalentreprenören.
 
  • Gilla
solofss2 och 7 till
  • Laddar…
R
Bara bestrid fakturor du inte har avtalat om…
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Faktureringsvägen att det ska gå via huvudentreprenören kan jag bara hålla med alla andra om.

Huruvida du betalt eller inte borde väl gå att räkna ut. Rimligen har både du och huvudentreprenören hyfsad koll på ÄTA och borde kunna ha en hyfsad känsla för om det här är med i det som ör bortkvittat eller ej.

För givetvis ska du betala för beställda och levererade tjänster, men lika givet är det att du inte ska göra det två gånger.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
"Jag har aldrig anlitat er för någon tjänst så jag kan inte heller betala någon faktura från er. Slutfakturan till entreprenören jag anlitade är betald och ärendet är avslutat. Tråkigt att höra att entreprenören visade sig vara oseriös och inte betalar sina skulder. Det är jag själv noga med."
 
  • Gilla
solofss2 och 8 till
  • Laddar…
Allt ni skriver är i linje med hur jag själv resonerar.

Något som irriterar mig är att totalentreprenören bett underentreprenören att skicka fakturan direkt till mig, utan att ens höra av sig till mig i ärendet.

Är det verkligen min uppgift att kontakta totalentreprenören för att reda upp något som rimligen borde vara en fråga mellan totalentreprenören och underentreprenören?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
I stort har alla som svarat rätt, men om det är ett ÄTA arbete så kan du tjäna på att betala den själv då totalentreprenören bara kommer slå på ett antal procent och skicka vidare den till dig.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
R
Nej. Betala inga fakturor till underleverantörer, för då kanske det dimper ner en till vem vet..
Utan bestrid fakturan med hänvisning att avtal saknas…
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
I stort har alla som svarat rätt, men om det är ett ÄTA arbete så kan du tjäna på att betala den själv då totalentreprenören bara kommer slå på ett antal procent och skicka vidare den till dig.
Grejen är att eftersom det inte finns något avtal kan det bli problem för att TS betalar underentreprenören men sen kommer ändå faktura från entreprenören och så är ingen överens om vad som är betalt och inte. Är slutfakturan betald så är den betald.

Dom får ha rejält på fötterna om dom ska ha mer betalt. Särskilt om inte slutfakturan är specad ordentligt, då kan ju kunden hävda, med viss rätt, att allt ingått i slutfakturan.
 
  • Gilla
solofss2 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Jag har aldrig anlitat er för någon tjänst så jag kan inte heller betala någon faktura från er. Slutfakturan till entreprenören jag anlitade är betald och ärendet är avslutat. Tråkigt att höra att entreprenören visade sig vara oseriös och inte betalar sina skulder. Det är jag själv noga med."
Varför krångla till det.

Fakturan bestrides i sin helhet räcker.
Vill man ordbajsa kan man lägga till.
Då avtal saknas och kundrelation ej föreligger.
 
Jag är även orolig för att det kan finnas andra underleverantörer som inte har fått betalt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Varför krångla till det.

Fakturan bestrides i sin helhet räcker.
Vill man ordbajsa kan man lägga till.
Då avtal saknas och kundrelation ej föreligger.
Det är bra att vara kort men det är också bra att vara hövlig. Det är också bra att lägga en mening på att förklara. Ordbajsa tycker jag mest det är du som gör, saken var ju redan klar.
 
E EB2 skrev:
Jag är även orolig för att det kan finnas andra underleverantörer som inte har fått betalt.
Det vore såklart tråkigt men du har din TE att svara inför. Inte din TE:s underentreprenörer.

Är fakturan skälig? Blev arbetet bra mycket billigare eller löpte det på enligt offert?
 
E EB2 skrev:
Jag är även orolig för att det kan finnas andra underleverantörer som inte har fått betalt.
Det är därför som du inte ska betala något till UE.

Utan precis som de flesta säger. Bestrid då UE inte gjort något jobb/arbete åt dig. Samt att ni inte har något avtal.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.