Hej
Jag fick idag en faktura på kakelsättning som gjordes 2005-08. Efter jobbet var gjort dök det inte upp någon faktura jag ringde runt 5 gånger den hösten om fakturan. Sista gången den hösten så bad jag min mors sambo prata med dem om fakturan som inte dykt upp. Då ägaren är bekant med min mors smabo. Svaret jag fick då var: "Jasså den fakuran...." Vilket jag tolkade som att jag nog kunde bortse den fakturan.

Efter detta har jag inte pratat med företaget och idag dyker det upp en faktura 3,5år senare på 35000kr.

Vad gäller med preskiptionstiden? Hur går jag till väga för att bestrida denna faktura isåfall?

mvh /Tobbe
 
Låter som om kassan börjat sina hos kakelsättaren.
 
tgrahnen skrev:
Hej
Jag fick idag en faktura på kakelsättning som gjordes 2005-08. Efter jobbet var gjort dök det inte upp någon faktura jag ringde runt 5 gånger den hösten om fakturan. Sista gången den hösten så bad jag min mors sambo prata med dem om fakturan som inte dykt upp. Då ägaren är bekant med min mors smabo. Svaret jag fick då var: "Jasså den fakuran...." Vilket jag tolkade som att jag nog kunde bortse den fakturan.

Efter detta har jag inte pratat med företaget och idag dyker det upp en faktura 3,5år senare på 35000kr.

Vad gäller med preskiptionstiden? Hur går jag till väga för att bestrida denna faktura isåfall?

mvh /Tobbe
Hej ! efter 3 år :
Citat STockholm konsument:
Räkningar från företag till konsumenter gäller i tre år. Därefter har de upphört/preskriberats, om du inte fått en påminnelse under tiden.

Om du har du fått varan eller använt tjänsten så måste du betala för den, även om räkningen dröjt.

//Goerana
 
Är det din mors sambos bekant så kanske man ska tänka efter 2 ggr. Även om fakturan tagit lång tid så vill man kanske sätta någon i "klämm". Om dom är nära bekanta.
 
tgrahnen skrev:
Hej
Jag fick idag en faktura på kakelsättning som gjordes 2005-08. Efter jobbet var gjort dök det inte upp någon faktura jag ringde runt 5 gånger den hösten om fakturan. Sista gången den hösten så bad jag min mors sambo prata med dem om fakturan som inte dykt upp. Då ägaren är bekant med min mors smabo. Svaret jag fick då var: "Jasså den fakuran...." Vilket jag tolkade som att jag nog kunde bortse den fakturan.

Efter detta har jag inte pratat med företaget och idag dyker det upp en faktura 3,5år senare på 35000kr.

Vad gäller med preskiptionstiden? Hur går jag till väga för att bestrida denna faktura isåfall?

mvh /Tobbe
Jag är ju sådan att jag gärna vill göra rätt för mig och hade betalt den, förutsatt att:
1. Priset var enligt överenskommelsen, och
2. Atrt arbetet var utfört på ett professionellt sätt

Om ovanstående punkter var infiade så visste jag att en faktura skulle komma och hade satt undan pengar till det. Lite ränta blir det ju också på tre år.
 
Om du inte haft någon kontakt med företaget sedan hösten 2005 och fakturan kom nu, är den skulden preskriberad. Skicka ett brev tillbaka till dem där du bestrider faktruran med hänvisning till Preskriptionslagen (1981:130) §2 som lyder:
"En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran.
"
 
Såsom nämnts så gäller 3 år preskriptionstid i konsumentförhållanden, såvida inte annat är särskilt föreskrivet i lag. Som de flesta regler runt konsumentförhållanden är den 3 åriga preskribtionstiden i konsumentförhållanden tvingande till konsumentens förmån, dvs man kan inte avtala om en längre preskriptionstid. 2 § 2 st och 12 § PreskL http://www.alden.se/Preskriptionslagen.htm#Preskriptionstid

Bestrid fordringen skriftligen med hänvisning till att fordran preskriberats enligt ovan då inget preskriptionsavbrott skett.
 
Det där med att "preskribtionen avbryts" tolkar jag som detsamma som att få ett årsbesked på lånen från banken.

Dvs det ska vara övefr 3 år sedan du blev påmind om skulden.

Rätt/Fel?
 
Vad gäller mellan företag då? Vi har tjatat på en UE om att få en faktura på ett arbete som utfördes för två år sedan, men tji fick vi.
 
Som jag tolkar det som du skriver så blev inte jobbet klart för 3 år sedan utan pågick tills 08, ett halv år sen. Kan kanske vara svårt att få allt preskiberat. Tänker jag fel?
 
Augusti 2005 (2005-08)
 
Janet_Johan skrev:
Som jag tolkar det som du skriver så blev inte jobbet klart för 3 år sedan utan pågick tills 08, ett halv år sen. Kan kanske vara svårt att få allt preskiberat. Tänker jag fel?
De är inte nära bekanta, Jag har inte pratat med företaget på sedan hösten 2005 och sista beskedet jag fick då var glad min och svaret jasså den fakturan. Jag vill påstå att jag fick vinken om att han ville inte att jag skulle fråga mer om fakturan till min fördel. Jag höll på pengarna ca 1 år innan jag köpte aktier för dem. Nu dök fakturan upp på 35000kr med 15dagars betalningsvilkor. Jag har inte pratat med dem sedan hösten 2005. Arbetet var löpande det var därför jag frågade om fakturan hösten 2005 så jag visste hur mycket pengar jag skulle spara till detta. Som kaka på detta känns det inte roligt heller att sälja dessa aktier med tanke på hur börsen har gått etc. Men det är mina problem. Sen har jag nyligen blivit far och föräldrapenningen är inte för fet. Fyller även år 31 mars så det kom som en rolig present. Så fakturan kommer klockrent.
 
Redigerat:
Ja då är det bara att göra som Swetrot skriver att lagen säger:

Swetrot skrev:
Om du inte haft någon kontakt med företaget sedan hösten 2005 och fakturan kom nu, är den skulden preskriberad. Skicka ett brev tillbaka till dem där du bestrider faktruran med hänvisning till Preskriptionslagen (1981:130) §2 som lyder:
"En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran.
"
 
ACME skrev:
Vad gäller mellan företag då? Vi har tjatat på en UE om att få en faktura på ett arbete som utfördes för två år sedan, men tji fick vi.
Då gäller tio års preskriptionstid.
 
2005-08 fattade det helt fel :) sorry. Då blev det lite annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.