Hoppas det hamnade i rätt avdelning nu.

Fick ett kostnadsförslag på en reparation av styrhjul på min rullstolshiss på 1254 kr, och efter tag dimper det ned en faktura på 17.386 kr! Kan jag ens godta det? De skrev visserligen att "kostnad för arbete och material tillkommer", så jag räknade högt och tänkte mig att det kanske kunde bli 5.000 som värst, men liksom... 17 lax!

Nu har jag redan betalat fakturan då förfallodatum passerat, men hur hade ni gjort?
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om varken arbete eller material ingick i priset, vad lämnade de då pris på? 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 21 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Om varken arbete eller material ingick i priset, vad lämnade de då pris på? 🤔
Ja det var då en befogad fråga......servicebil...🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Om varken arbete eller material ingick i priset, vad lämnade de då pris på? 🤔
Ja det är ju så man undrar... Så här stod det i förslaget:
"Tekniker kunde konstatera att ett styrhjul kärvat ihop och har därför svarvat i skenan. Hjulet behöver bytas ut. Detta har uppstått på grund av att hissen är sned."
 
Jo men hur var kostnaden på 1254 formulerad, om det inte inkluderar varken arbete eller material?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag killgissar grovt men kan tänka mig att det var ett fast pris för felsökning och att reparation inte ingick.
 
  • Gilla
Grod4n och 2 till
  • Laddar…
S
Jag hade omgående kontaktat företaget (skriftligt) innan jag betalade fakturan och ifrågasatt den stora skillnaden i pris.
Låter dock som det är någon missuppfattning med i leken här eftersom kostnadsförslaget inte innefattade arbete eller material. Var det verkligen ett kostnadsförslag på reparationen du fick och inte kostnaden/kvittot/dokumentet på felsökningen?
 
S Simno skrev:
Jag hade omgående kontaktat företaget (skriftligt) innan jag betalade fakturan och ifrågasatt den stora skillnaden i pris.
Låter dock som det är någon missuppfattning med i leken här eftersom kostnadsförslaget inte innefattade arbete eller material. Var det verkligen ett kostnadsförslag på reparationen du fick och inte kostnaden/kvittot/dokumentet på felsökningen?
Detta skickades på mail i kostnadsförslaget:
"Tekniker kunde konstatera att ett styrhjul kärvat ihop och har därför svarvat i skenan. Hjulet behöver bytas ut. Detta har uppstått på grund av att hissen är sned.
För att åtgärda detta behöver hissen tas av skenan så att skenan kan riktas.Arbetet kräver två man.

Kostnadsförslag styrhjul:
1254 kr.
Kostnad för förbrukningsmaterial samt rese- och arbetskostnad tillkommer."
 
Skickade min fråga till Konsumentombudsmannen upprepade ggr när fakturan kom, men fick ej nåt svar innan förfallodatum närmade sig. Så jag betalade.
 
S Skev skrev:
Detta skickades på mail i kostnadsförslaget:
"Tekniker kunde konstatera att ett styrhjul kärvat ihop och har därför svarvat i skenan. Hjulet behöver bytas ut. Detta har uppstått på grund av att hissen är sned.
För att åtgärda detta behöver hissen tas av skenan så att skenan kan riktas.Arbetet kräver två man.

Kostnadsförslag styrhjul:
1254 kr.
Kostnad för förbrukningsmaterial samt rese- och arbetskostnad tillkommer."
Det är mycket pengar för två man under en dag, men det är väldigt tydligt att hjulet i sig kostar 1254kr och sedan är resten av kostnaden bil, arbetstid och eventuellt förbrukningsmaterial. Vad det står på fakturan är också intressant, men det är för sent nu om du redan betalat och accepterat priset. Dom kommer inte betala tillbaka något och det är en förlustaffär att ta dom till domstol.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Tänkte väl, som jag läst här- och där, att man alltid ska betala för att ärendet annars går till KF.
 
Och arbetstiden, 8 tim, för två man sprang upp i 6800.
 
S Skev skrev:
Tänkte väl, som jag läst här- och där, att man alltid ska betala för att ärendet annars går till KF.
Bestrid och när dom skickar till kronofogden meddelar du kronofogden att fakturan bestrides. Tror till och med att du kan skicka in fakturan till KF i förebyggande syfte istället för att vänta på att företaget ska dra det vidare.
 
  • Arg
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Bestrid och när dom skickar till kronofogden meddelar du kronofogden att fakturan bestrides. Tror till och med att du kan skicka in fakturan till KF i förebyggande syfte istället för att vänta på att företaget ska dra det vidare.
Läs tråden! Faktura betald.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Läs tråden! Faktura betald.
Vad tror du jag svarar på, TS har missförstått hur man ska göra och jag skriver hur TS skulle gjort. Och sumpat chansen att få ett vettigt pris.
S Skev skrev:
Och arbetstiden, 8 tim, för två man sprang upp i 6800.
Billigare än en snickare om det är heldag x2 du får betala för. Är det 850kr/timme istället så är det mycket men inte oväntat i en så nischad bransch. Plus reskostnaden men då typ 8000kr i förbrukningsmaterial?
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.