Jag kommer snart flytta in i ett boende där köket är byggt på IKEAs Faktum-serie. Tidigare ägare har förnyat bänkskivan med marmor bl.a vilket vi gärna vill ha kvar. Men däremot finns andra föredelar för oss att byta till Metod-serien. De är inte kompatibla, det vet jag, men hur enkelt/svårt är det att bit för bit byta ut skåpen till Metod utan att behöva slita ut allt och börja om från noll? Jag menar alltså att lyfta ut en sektion i taget och ersätta med nya stommen? Är det mer än de fysiska måtten som kommer skilja sig eller kommer det blir stök av fler anledningar?
 
Bara börja från början, helt olika upphängningssystem.
 
  • Gilla
Niklas2000
  • Laddar…
Ja det är som Stefan säger bättra att plocka bort bänkskivan, riva hela skåpraden och börja om. Det är inte alls särskilt svårt eller tidskrävande. Det som egentligen tar längst tid är att skruva ihop alla nya stommarna från platta paket.
Om ni har preppat och monterat ihop de nya stommarna så fixar ni lätt majoriteten av köksbytet på en helg om ni är normalhändiga
 
  • Gilla
Niklas2000 och 1 till
  • Laddar…
OK, misstänkte att det var något sådant.
Det blir nog att riva ut och börja om!

Tack för svar!
 
ullet
Dubbelkolla djupet på stommarna, jag har för mig att Metod-stommarna är 2 cm djupare än Faktum - det har rätt stor påverkan om ni vill ha kvar bänkskivan (bänkskivan behöver vara 62 cm djup för att passa).
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
faktum står på ben så det borde vara möjligt att byta ett skåp utan att ta bort bänkskivan
 
  • Gilla
Niklas2000
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Dubbelkolla djupet på stommarna, jag har för mig att Metod-stommarna är 2 cm djupare än Faktum - det har rätt stor påverkan om ni vill ha kvar bänkskivan (bänkskivan behöver vara 62 cm djup för att passa).
Man kan skruva fast ny plywood (t.ex 15 eller 25 mm) och gips på väggen ovan stommen så går det att utnyttja en gammal bänkskiva. Och eventuellt bara till överskåpen börjar då de är ganska djupa. Så blir de "inbyggda" i väggen också.
 
  • Gilla
Niklas2000
  • Laddar…
Allt beror på din tillgängliga tid och erfarenhet/händighet.

Vi har ett Marbodalkök där vi bytt all inredning 2ggr först till Faktum - bara några hyllor till draglådor. Några år senare bytte vi hela lådhurtsen till IKEAs Metod. I botten av städskåpet satte vi fullutdragslådor 60 breda.

Man får shimsa emellan med en masonitbit, men då går lådan förbi gångjärnet också.

Det finns Faktumkök att köpa på både blocket och marketplace.

Är det några intressanta Metod-inredningar som är intressanta, så köp och prova. Själv fick jag in IKEAs snurr-drag-inredning som är till för skåp 110cm breda med 60 dörr, fastän vår dörr bara är 55. Dessutom var det ett skåp från Marbodal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.