Det ska byggas en del hus i mitt när omr, bla Fagerdala och det annonseras ganska mycket i lokal tidningar osv.
Träffade igår några bekanta som kollat på om dom skulle bygga eller inte, dom hoppade till slut av pga oklara besked om det mesta.
Är det någon som har byggt med dom?
Priserna verkar i mina ögon lite väl optimistiska eller?
 
Vad har du fått för pris på deras nya väggsystem?
 
Har inte kollat på det, här är det nyckelklara hus som annonseras och det känns tveksamt med ett pris som är 1 miljon under en motsvarande typ Fiskarheden...
 
Vi har nyligen fått en offert från just Fiskarheden som slutade på ca 2,8 för ett hus på ca 160 m2. Att det skulle vara en miljon billigare med Fagerdals system låter osannolikt. Hussatsen låg på ca 1,3 resten var allt som behövs för att börja bo...
 
Fiskarheden huset här är 177 m2, för 3,9.
Jag har inte sett några avtal så jag vet inte exakt vad det är för skillnad men priserna Fagerdala lockar med är väldigt bra.
Hur bra är systemet? finns det några opartiska dokument?
 
Verkar gå knackigt för dem nu

ACKORDS-FÖRHANDLING
]Nacka tingsrätt har 2010-12-06beslutat om förhandlingom offentligt ackord för FAGERDALA EPS SYSTEMAB 556517-5329. Ansökan omrekonstruktör inkom 2010-02-19.Advokaten Jan Gerdén,Lindskog MalmströmAdvokatbyrå, Box 27707,115 91 Stockholm, tel 08-599290 00, har förordnats tillrekonstruktör

Borgenärs-sammanträde hålls 2011-01-10,kl 09.30, i tingshuset, Augusten-dalsvägen 20, Nacka Strand. Villborgenär delta i förhandlingenmed fordran som inte är känd förrekonstruktören, bör fordrananmälas skriftligen till rekon-struktören så snart möjligt ochsenast vid borgenärs-sammanträdet före omröst-ningen

Bouppteckning ochövriga handlingar hållstillgängliga hos rätten ochhos rekonstruktören
NACKA TINGSRÄTT
 
Det kanske inte gick att ha för låga priser....eller är det något annat fel...??
 
Tycker Fagerdalahusen är intressanta och har haft ögonen på dessa en tid...

Den pågående företagsrekonstruktionen avser Fagerdala EPS System AB, org.nr 556517-5329 (rekonstruktionen pågår sedan i februari 2010).

Enligt rekonstruktionsförslaget måste bolaget bl.a. effektivisera produktionen och minska de fasta kostnaderna. Vidare måste underentreprenörsavtal omstruktureras. En omstrukturering har skett rörande kundavtal; bl.a. har man uppstartat försäljningsverksamhet i ett systerföretag - Fagerdala Hem AB, org.nr 556150-1858.

Det senaste året drivs alltså husförsäljningsverksamheten i Fagerdala Hem AB.

Den som är intresserad av Fagerdalahusen och vill få mer information om Fagerdala-bolagen kan vända sig till tingsrätten och begära att få ut handlingarna i rekonstruktionsärendet. Man kan även vända sig till rekonstruktören (kontaktuppgifter - se ovan).
 
Jag skulle aldrig våga bygga med en hus leverantör som är i den situationen, vad är det som säger att det finns pengar så att man inte står där och pengarna är slut och halva huset oklart...
 
Nej, även med färdigställandeförsäkring/Garbo-försäkring står man ju viss risk. Å andra sidan är det ju alltid risker med husbyggen...

Och en rekonstruktion beslutar man inte om när det inte finns hopp om ett företag - finns det inte hopp är det konkursbeslut som gäller. Här har tingsrätten trott på Fagerdalas verksamhet, vilket ändå är positivt. Återstår att se hur det går...

Trots allt kanske man kan bli Fagerdalahusägare en vacker dag framöver...? :)
 
Nu var det ju ackordslösningen de var i rätten om. Godkänna ej den så är det ju nästa putten.
 
...men lyckas rekonstruktionen - som ju pågått i nästan ett år - så är framtidsutsikterna helt andra! Det är först när man vet hur utfallet av rekonstruktionen blir som man vet vilka förutsättningar som gäller. Är man intresserad av Fagerdalahusen följer man rekonstruktionsprocessen med spänning... ;-)
 
Hämtat från www.fagerdalahem.se 2011-01-25:
Rekonstruktionen för Fagerdala EPS*System*AB avslutad
Som en följd av stora investerings- och etableringskostnader ansökte Fagerdala EPS*System*AB i februari 2010 om rekonstruktion hos Tingsrätten i Nacka. Tingsrätten bedömde företagets framtida möjligheter och godkände rekonstruktionsansökan. Vid ett avslutande borgenärssammanträde den 11 januari 2011 godkändes det föreslagna ackordet och bolaget förklarades vara ute ur rekonstruktionen per den 8 februari 2011. Verksamheten fortsätter nu i vanlig bolagsdrift.
 
Jag ringde precis och pratade med en säljare på fagerdala. Själv var jag eventuellt intresserad av att bygga ett egenritat hus med deras koncept, dock så bygger de endast sina kataloghus :(, kan vara bra att veta för andra som funderar på samma sak.
 
Sen våra ögon öppnades för betonhus så har vi letat runt en del men verkligen fastnat för Fagerdala Hems hus, särskilt D2. Priset verkar ju dessutom vara väldigt bra.

I en tidigare tråd har jag läst att man kan lämna in egna arkiteksritningar. http://www.byggahus.se/forum/fagerdala-eps-system/113532-arkitektritade-hus.html
Men den tråden är ju lite äldre, så jag antar att det har förändrats under tiden, med tanke på vad du fick för svar av säljaren du pratade med. Lite trist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.