Hur ser godtagbara fågelskydd ut? Någon som kan visa med foto?

Så här är det: april 2011 tog jag kontakt med en plåtfirma och beställde plåttäckning nertill på skorstenen efter takbyte, sk präriehuv + fågelskydd på skorstenen och en huv på en ventilationskanal en bit bredvid. Jag kan inget och vet inget om sånt här och litade på firman.

Fick en faktura, påtalade att de nog hade glömt fågelskyddet och fick veta att de skulle fixa det. I juli 2011 fick jag en påminnnelsefaktura, tog kontakt och frågade efter fågelskyddet + påtalade att draget blivit kraftigt försämrat efter att huven kom på - något de aldrig hört talas om. Ojdå, de trodde det var fixat och skulle höra med plåtslagaren som varit här och skulle sen höra av sig + fixa det = sätta upp fågelskydd och påstod att de bytt till en större huv.

Jag tror t.o.m. att jag ställde någon fråga här på forumet vid något tillfälle, för jag har genomgående haft stora problem med att jag efter huven inte kan köra köksfläkten utan att det osar in kraftigt via braskaminen i storarummet. Och så sent som häromveckan inte kunde se något fågelskydd uppsatt....och inte hört av firman på hela hösten och vintern.

Döm om min förvåning när det damp ner ett tjusigt brev från Kronofogdemyndigheten förra veckan, firman hade skickat in och krävde betalning från mig! Jag skickade in delgivningskvittot i måndags och skrev sedan ihop ett bestridande i sin helhet med tydlig förklaring varför och hur jag beklagade att firman varken gjort det de skulle enligt överenskommelse eller ens hört av sig. Jag skrev att jag gärna betalade när de gjort det de skulle... Svartfåglarna har börjat samlas runt skorstenen och kastar lystna blickar.

Alldeles nyss hörde jag steg(!) på taket och gick ut för att kolla vad som stod på. Plåtfirmabil + snubbe på taket. Kallade ner honom och frågade snällt vad han höll på med och varför - ingen har hört av sig och ingen som knackade på dörren? Jo, han skulle montera på ett fågelskydd på huven sa han. Och det han gör just nu, medan jag skriver, är att bocka/klippa till ett stycke kycklingnät som han ska fästa med skruvar direkt på sidorna av huven.

Min fundering är ju hur snyggt det här kommer att bli och hur godtagbar den här lösningen är? Och kan en firma verkligen bete sig på det här sättet? Vad har jag för rättigheter om det här "fågelskyddet" förfular fastigheten? Och den dyra huven? De har mig veterligen aldrig hört av sig någon gång eller knackat på dörren, de har alltid bara dykt upp och gjort något på taket utan att säga till innan och jag har ingen aning om vad som är gjort, eller hur eller hur många gånger eller av vem exakt. De påstod tex i slutet av förra sommaren att de bytt ut mot en större huv för att fixa problemet med det dåliga draget...men gud vet, jag kan inte se någon skillnad.

Några inputs? :)
 
Nu åkte killen härifrån, utan att säga något. Jag har ingen aning om vad som är gjort däruppe, men hörde både hammarslag och något elverktyg och en massa klampande på taket.

Kalla mig paranoid, men jag tog ett par bilder med mobilen: en på killen uppe vid skorstenen och en på bilen.

Såg på min mobil att firman ringt kl 14:11 och 14:12, men utan att lämna något meddelande. Jag tillhör de som inte lever med mobilen fastklistrad i handen eller mot örat, men brukar kolla lite då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.