Vi har ett gäng "skorstenar" som är ventilkanaler för självdragsventilationen. Ca 8 "hål" i varje skorsten och "halvsten x halvsten" stora. Det är helt öppet idag.

Nu ska de kläs om med ny plåt längst upp. Då är frågan:

1. Ska man lägga någon form av skyddsgaller ovanpå? För att slippa att fåglar hittar ner och dör i kanalerna (inget känt problem hittills) eller att fåglar bygger bo ovanpå (inte heller ngt problem hittills).

2. Finns det risk att ett galler över hålen låser snö som smälter och isar igen hålet? Eller att det plötsligt blir attraktivt för en fågel att bygga bo där?

3. Antar att ett tak med galler på sidorna inte är speciellt bra dvs risk att luft från en utloppskanal hittar ner i en annan ifall köksfläkten körs och det är lite för tätt i kåken (nya fönster m.m.)?

4. Vad är rimligt pris inkl. montering? Är 2100kr/st Ok för ett plant galler med låsning? (De lägger om taken nu så ställningar m.m. finns redan).


Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur länge har det varit som det är nu? Låter nästan som att ni vill lösa ett problem som inte finns men jag kanske missförstår :)
 
stefancrs skrev:
Hur länge har det varit som det är nu? Låter nästan som att ni vill lösa ett problem som inte finns men jag kanske missförstår :)
Sedan 1952 så jag känner samma sak..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.