Sommaren är kvar ett tag till, men börjar ändå tänka på fågelmatning.
Köpte för 15-18 år sedan tre mojänger (se bilden) som skruvas på petflaskor och blir fågelfröautomat.
Tror jag köpte dem på ICA. Nu har vintrarna gått hårt åt dem och har börjat leta efter nya, likadana.
Finns dyra fina i metall från Naturbutiken (Soda bottle birdfeeder, 139:). Hittade likadan i plast från nån läromedelsfirma i USA, men krångligt att beställa.
Så FRÅGAN: finns det nån här på forumet som känner igen den här mojängen och vet om de finns att köpa nånstans? Kanske ett gammalt lager i nån lanthandel i Norrland?
Två hemmagjorda fågelmatare gjorda av återvunna plastflaskor med fönster och påfyllningsmekanism på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bortibacken
  • Laddar…
Bygg en fågelmatare med lite storlek, denna tar 12-14 kg frö och är gjord av en köpt matare kompletterad med spirorör och skarv upptill så locket passar.
 
  • Stor svart fågelmatare gjord av ett spirorör med vit skarv och flera mataröppningar, placerad på en gräsmatta.
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Det går ju att slänga ihop en själv också. [länk]
Fasen vilken bra idé! Tack för det tipset!
 
  • Gilla
Repeter och 1 till
  • Laddar…
Har själv någon modell som skruvas in i en pet-flaska men jag upplever ofta att bristen på "tak" då gör att snö, regn osv (speciellt vid växlande väderlek) gör att frön ofta fryser fast i botten så att det slutar med isklump i botten, full flaska och hungriga fåglar :( Jag löste det med både lite hål i botten och sedan (håll i er nu!!!) en skärmmössa gjort av kon för träning av diverse bollsport som man kan trä på flaskan. Vet inte om jag hittade exakt modell nu men principen är enligt:

https://www.xxl.se/zion-rundade-kon...tyXoVwPquW7vitCN2xhoCedsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
  • Gilla
Bortibacken
  • Laddar…
Tack för himla bra tips!
Skönt med forumet, och skönt att inte bara läsa om grannfejder etc.....
Hälsningar från en gård i Dalarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.