TRJBerg TRJBerg skrev:
Som sagt i rubrik:

[länk]
Har samma problem. Jag skarvade en stupränna, snett ut i 30 gradig vinkel som slutar i en liten korg. Kokta ägg direkt från fågelboet rakt ner i ägglådan.

Se det såhär:

Hellre ett bo under solpanelerna än ett under betongpannorna (i mitt fall). De kan inte skada betongpannorna men de kan skada takpappen. Solpanelerna har jag svårt se att de skulle skada nämnvärt.
 
  • Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Solpanelerna har jag svårt se att de skulle skada nämnvärt.
Jo lite kan de nog ställa till.

Smutsiga solpaneler behöver rengöras, täckta med fågelavföring och smuts, effektivitetsförlust, underhåll av förnybar energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Jag har inget att göra med de jag ofrivilligt gör reklam för)
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
N
Jag är verkligen ingen expert på solpaneler men hur skulle fågelbon UNDER dem kunna göra skada?
Vi har haft fågelbon (olika sorters fåglar) under tegelpannorna i alla år utan minsta skada.
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Jo lite kan de nog ställa till.

[bild]

(Jag har inget att göra med de jag ofrivilligt gör reklam för)
Som fågel är man rätt pricksäker om man lyckas trycka iväg den där salvan samtidigt som man på något vis lyckas motverka den helt naturliga tyngdlagen. (och allt detta medan man sitter och trycker i ett bo under panelerna).

Den fågelarten vill jag nog ha varken under panelerna eller i samma land där jag bor.

Det där kan ju inte komma från bara en fågel. Det måste helt klart komma från absolut minst....två fåglar.
 
  • Gilla
  • Haha
Ockupanten och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag föreställer mig att det finns två problem med fågelbon mellan takpannor och solpaneler:
1. Sämre luftväxling under solpanelen --> högre temperatur på solpanelen --> kortare livslängd/sämre effekt. (Antar att flera fågelbon nära varandra skapar den signifikanta effekten.)
2. Avrinningen vid regn över takpannorna saboteras --> vatten på takpappen (om man har sådan) --> fukt i underliggande virke/skivor/isolering --> mögel mm.
 
  • Gilla
PNI och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Finns tillbehör till solpanel att köpa för att bekämpa problem med fåglar bakom panel, vi har det till våra. Det är som ett nät som läggs längs kanten
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
4774
Älska fåglar alternativt älska varenda insekt :rofl:(y)
 
Ge fåglarna en omgång gyttorp. Så vågar de inte komma tillbaka till det taket.
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
Magnus E K
Har bara läst rubriken, men ja, det är ett nytt problem. Det förekom inte överhuvudtaget före 1945.
 
  • Gilla
  • Haha
PNI och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Finns tillbehör till solpanel att köpa för att bekämpa problem med fåglar bakom panel, vi har det till våra. Det är som ett nät som läggs längs kanten
Mer info?

Om fåglarna gillar att gnaga på kablarna är det inte heller bra.
 
TRJBerg
martin43 martin43 skrev:
Mer info?

Om fåglarna gillar att gnaga på kablarna är det inte heller bra.
Just när det gäller gnaga är det nog inget problem med fåglar.
Förutom vad som redan nämnts kan jag tänka mig att fågelskit kan vara problem, det lär vara frätande. (Elkontakter.)
 
De som installerade solceller hos oss berättade att de råkat ut för detta. En fågel hade byggt bo vid en optimerare vilket resulterade i att det blev så varmt att fågelboet brann och solcellen blev förstörd.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag köpte solceller från Midsummer. Skulle vilja seden fågel som sätter bo under dem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.