Hej!
Jag har tidigare bytt ett fönster och fästpunkterna var i luftspalten så jag fälde in träreglar i luftspalten o fäste fönstret. Nu har jag bytt ytterligare ett men denna gång så hamnade fästpunkterna precis i skarven mellan tegel och luftspalten. Hur löser man det bäst? Jag har redan fällt in träreglar vid fästpunkterna. Jag märkte det först när fönstret var på plats. Min tanke var att borra nya hål i karmen snett inåt så att jag får fäste i träregeln jag har satt, dock blir det ju inte stumt montage utan en luftspalt vid skruven
 
En bild eller skiss på problemet skulle nog underlätta.

Borra snett låter som ett dåligt alternativ.

Finns det plats för tex en 12mm plyfa som du fäster i väggen och skruvar fönstret i?
 
Hej, Här är en bild där jag förrsöker visa hur det är uppbyggt.
Det finns tyvärr inte plats för mer material mellan fönster och "fönsterhål"
 
  • Bild av ett fönsterparti där uppbyggnaden visas med markerade delar: innervegg, infälld regel och tegel fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag kollade på dom man förstår inte riktigt hur dom fästs? Var ganska sparsmakat med montageinstruktion :)
 
Jag antar att man fäster ena delen i fönstretskarm och andra delen sticker ut i fönsterhålet så man kan fästa den i tegel?
Då undrar jag, hur blir detta stabilt? Hur fungerar det med karmhylsorna? Hur kan jag då lösa övergång mellan fönster/stomme där jag annars kommer sätta plåt
/Tim
 
richardtenggren
Jag övervägde att köpa dessa till vår renovering men blev att jag reglade ut istället. Men dessa fungerar ihop med karmhylsorna, så istället för träskruven kör man på deras maskinskruv(kanske ingår). Så man fäster beslagen i hylsan och sedan i beslagen i stommen.
Det finns ju i flera olika storlekar så det är väl bara välja lämplig storlek. Essve har liknande beslag också.
 
Då förstår jag ! Blir kanske att testa i alla fall till de kommnde fönstrena. Jag har en annan lösning där jag sågar av en bit av fönsternischen runt om på insidan ( den är av trä) om jag sågar av den ca 1-1,5cm så hamnar fönstret på mina träreglar. Får se hur jag gör. Dock i kommande fall verkar dessa beslag mycket smidigare , slipper fälla in reglar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.