Hej.

Jag har placerat tvättmaskin och torktumlare bredvid varandra utmed en vägg i vårt badrum. Tanken är att montera en bänkskiva utmed hela väggens bredd över maskinerna, totalt 176 cm. Är inne på IKEA:s simplaste vita laminatskiva på 28 mm tjocklek och 60 cm djup. På bänkskivans kortsidor tänkte jag sätta förstärkta vinkelbeslag (2 på varje sida) men min fundering är vad som behövs utmed långsidan av bänkskivan, mot väggen. Räcker det med en regel utmed hela väggen eller måste jag fästa skivan i två rejäla konsoler (som går in typ 40-50 cm på bänkskivan) för att skivan inte ska svaja på mitten? Hur styva är sådana där bänkskivor? Det är inga stora belastningar den ska utsättas för, kanske max 10 kg.
 
Åsa Lund
Jag hade satt konsoler.
Sen kommer maskinerna i praktiken att vara upplag när de är på plats, så det blir kanon
 
  • Gilla
lassekasse
  • Laddar…
jag gjorde en lösning där jag satte en L-formad aluminiumprofil i bakkant för några år sedan, tyckte det blev riktigt bra.
 
ie00kma skrev:
jag gjorde en lösning där jag satte en L-formad aluminiumprofil i bakkant för några år sedan, tyckte det blev riktigt bra.
Intressant, hur lång och tjock bänkskiva? Inget svaj i ytterkant på halva längden?
 
lassekasse skrev:
Intressant, hur lång och tjock bänkskiva? Inget svaj i ytterkant på halva längden?
jag flyttade från den lägenheten för ca 3 år sedan, så jag kan inte kontrollmäta, men jag är nog ganska säker på att skivan var 28mm och den borde varit ca 140 cm lång då jag hade TM, TT samt avlopp mot ena kortsidan under skivan. När jag tänker efter så blev det nog alu-profil på långsidan samt på ena kortsidan, och på den andra kortsidan satte jag ett ben då den angränsade mot en glasvägg. Min ursprungstanke var först att sätta alu profilen som nog var 25mm * 25mm, så att skivan skulle vila på underkanten för att i princip få en helt dold upphängning, men väggen visade sig vara lite skev så det var svårt att få skivan att ligga tajt mot väggen. Jag funderade lite på konsoler, men det hade inneburit att jag hade behövt sätta bänkskivan ett par centimeter högre upp, vilket jag ville undvika.

Jag upplevde inte några problem med stabiliteten, använde det som skötbord samt avlastningsyta.
 
  • Gilla
lassekasse
  • Laddar…
Jag körde också med vinkel i aluminium. Ca 30x30 mm profil längs hela långsidan och ca 50 cm på båda kortsidorna.

Skivan var 28 mm ek och ca. 220 cm lång. Inget problem med stabilitet.
 
  • Gilla
lassekasse
  • Laddar…
Jag har en TM, TT och ett 60 skåp som står på rad i tvättstugan. Ovanpå 60 skåpet ligger en 40mm ikea laminat bänkskiva som sitter i två vinkeljärn på andra sidan. Den är alltså självbärande 120cm utan stöd och det svajar inte ett dugg.


Börja utan stöd och se om det funkar. Behövs det kan du alltid komplettera med ett stöd till men det är ju bra att göra så få hål som möjligt i tätskicktet
 
  • Gilla
lassekasse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.