Nu är det dags igen då.....

Plockade nyss bort 22 st fästingar från ena katten!!!!!!!!
Påminndes då att sommaren inte bara kommer bestå utav sol och husbygge.... :(
 
De priset får man betala om man vill bo på Ekerö..  ;)
Har bott på Adelsö en kort tid vet precis hur kul det är med fästingar.. ::)

Det är ju så att Ekerö är ett av de områden i sverige där fästingen trivs allra bäst därav finns de gott om de..
 
Shit jag som tycker fästingar är läskiga på hunden tänkte inte på att de ger sig på katterna också. Frontline har jag kört på hunden i många år och det har funkat dock till en rätt hög kostnad speciellt som familjen just utökats med TVÅ katter!
 
Jag brukar tvätta hund och katt i grumme grönsåpa varannan/var tredje vecka under fästingsäsongen och det funkar bra, är billigt och helt ofarligt!!
 
Det brukar ju sägas ( i vart fall från biologer) att alla djur har sin plats och uppgift i naturen. Myggor och knott är mat för fåglar osv osv. MEN....vad gör fästingar för nytta?? Har de några naturliga fiender?? Är de bara en motvikt till allt vackert och underbart som finns i naturen? Kan någon berätta varför fästingar finns??? :surprised: :surprised:
 
Fästingen är så vitt jag fått berättat för mig en parasit som inte gör nån nytta....
 
Fästingar är bara en onödig parasit som huvudsakligen har till uppgift att terrorisera oss människor med husdjur.

Avskyr fästingar.......
 
Jag fullständigt AVSKYR fästingar!!

Det som fungerat bäst hittills är de halsband (till hund) som veterinären skriver ut på recept (finns tyvärr inte för katt i Sverige). Jag har provat nästan alla medel på marknaden och kommit fram till att detta är oslagbart! Giftigt är det alla gånger, men hellre det än en massa fästingar på hunden och i huset som kan krypa upp på oss andra i familjen...

Empiriska test har visat att en vanlig promenad i skogen, bland annat i högt gräs, brukar resultera i ca 10 fästingar på 1½ timme som kryper omkring på hunden. Med halsband är det istället ca 0-2 fästingar som kryper omkring... ganska stor skillnad! Det är en j-kla tur att man har hundar som man ser fästingarna på redan när de kryper omkring, jag plockar alltså under promenadens gång!   :surprised:

Jag har använt dessa halsband i tre år och är mycket nöjd. Vi har även flera vänner och bekanta som använder dem med samma bra resultat.

Lycka till i sommar...

P.S Synd att man inte kan sätta på dessa halsband på sig själv och barnen...
 
Fästingar orsakar fler dödsfall i Sverige på människa än huggormen........
 
lbg skrev:
Jag fullständigt AVSKYR fästingar!!

Det som fungerat bäst hittills är de halsband (till hund) som veterinären skriver ut på recept (finns tyvärr inte för katt i Sverige). Jag har provat nästan alla medel på marknaden och kommit fram till att detta är oslagbart! Giftigt är det alla gånger, men hellre det än en massa fästingar på hunden och i huset som kan krypa upp på oss andra i familjen...

Empiriska test har visat att en vanlig promenad i skogen, bland annat i högt gräs, brukar resultera i ca 10 fästingar på 1½ timme som kryper omkring på hunden. Med halsband är det istället ca 0-2 fästingar som kryper omkring... ganska stor skillnad! Det är en j-kla tur att man har hundar som man ser fästingarna på redan när de kryper omkring, jag plockar alltså under promenadens gång!   :surprised:

Jag har använt dessa halsband i tre år och är mycket nöjd. Vi har även flera vänner och bekanta som använder dem med samma bra resultat.

Lycka till i sommar...

P.S Synd att man inte kan sätta på dessa halsband på sig själv och barnen...
Min hund tål inte fästinghalsbandet längre............. :(, får undvika de mest uppenbara fästingtillhållen istället.
 
Fästingar
Vad trist. Jag som trodde att den kalla vintern skulle ha fördelen att
många fästingar skulle frysa bort i år. Det var tråkigt.
Jag avskyr dem. Den enda jag hört är vitlök som de prövade på
försvaret. Själv sätter jag fårull - otvättad i trädgården. Då tror jag
att det blir mindre besök av rådjur, som är fulla av fästingar.
Det borde finnas fot o armhalsband till folk me, håller jag med om.
Tant
 
drx skrev:
Min hund tål inte fästinghalsbandet längre............. :(, får undvika de mest uppenbara fästingtillhållen istället.
Kolla Apotekets FrontLine istället (pipetter som man droppar i nacken på djuret). Det funkar inte helt hundra men istället för att ta en fästing om dagen får man kanske ta en i månaden så ngn nytta gör det ju! Mitt enda problem nu är hur jag ska kunna få på det på katterna utan att de ska slicka bort det på varandra omedelbart!?
Tant skrev:
Fästingar
Vad trist. Jag som trodde att den kalla vintern skulle ha fördelen att
många fästingar skulle frysa bort i år. Det var tråkigt.
Jag avskyr dem. Den enda jag hört är vitlök som de prövade på
försvaret. Själv sätter jag fårull - otvättad i trädgården. Då tror jag
att det blir mindre besök av rådjur, som är fulla av fästingar.
Det borde finnas fot o armhalsband till folk me, håller jag med om.
Tant
Har läst att den kalla, snörika vintern istället GYNNADE fästingarna som kunde ligga i dvala under tjocka snölager!
Kom ihåg att elda upp alla fästingar ni plockat bort från djur eller människor - då kan ju åtminstone inte den fästingen ge avkommor!
 
co skrev:
FrontLine (pipetter som man droppar i nacken på djuret). Det funkar inte helt hundra men istället för att ta en fästing om dagen får man kanske ta en i månaden så ngn nytta gör det ju! Mitt enda problem nu är hur jag ska kunna få på det på katterna utan att de ska slicka bort det på varandra omedelbart!?
Jag har använt Frontline med två hundar och katt i huset. Eftersom det är gruvligt giftigt höll jag djuren åtskilda det första dygnet för att undvika att de slickade på varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.