engs
Bor i en vanlig villa med grannar runt om. Eller ja, allmänning åt ett håll men kommunen klipper där också.
Dvs vi har inte skog, åker eller så som direkt granne.

Gräset hålls efter av robot och så. Dvs Inget högt gräs.

Ändå åker vi på fästingbett nån gång då och då, även när vi bara varit i trädgården.

Djurliv har vi lite av trots villaöken, gannkatterna verkar gilla vår tomt (vi gillar dem också). Igelkottar, harar, mycket fåglar etc. Rådjur finns i närheten men har inte sett spår av de på vår tomt. Inget av dessa vill vi skrämma bort (möjligen rådjuren då om de nu skulle komma dit).

Tvärtom skulle jag vilja testa med lite ”ängsmark” eller så nånstans men detta med fästingarna gör att jag drar mig för det.

Var kan fästingarna komma från och kan man göra något åt det?
 
engs engs skrev:
Bor i en vanlig villa med grannar runt om. Eller ja, allmänning åt ett håll men kommunen klipper där också.
Dvs vi har inte skog, åker eller så som direkt granne.

Gräset hålls efter av robot och så. Dvs Inget högt gräs.

Ändå åker vi på fästingbett nån gång då och då, även när vi bara varit i trädgården.

Djurliv har vi lite av trots villaöken, gannkatterna verkar gilla vår tomt (vi gillar dem också). Igelkottar, harar, mycket fåglar etc. Rådjur finns i närheten men har inte sett spår av de på vår tomt. Inget av dessa vill vi skrämma bort (möjligen rådjuren då om de nu skulle komma dit).

Tvärtom skulle jag vilja testa med lite ”ängsmark” eller så nånstans men detta med fästingarna gör att jag drar mig för det.

Var kan fästingarna komma från och kan man göra något åt det?
Hej,

Fästingar är det värsta djur jag vet så läst en del om det:) Bor liknande som dig och kommit fram till att om vilda djur besöker trädgården får man räkna med fästingar. Nymfer liftar med fåglar, harar, rådjur mm. Bästa är att hålla gräset hyfsat kort men inget som tar bort det helt.

För att se fästingpopulationen kan man dra ett vitt lakan efter sig ett par vändor över gräset. Finns det fästingar kan man se det på lakanet sen.
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 3 till
  • Laddar…
Katter och andra mindre djur kan också sprida fästingar. Kortklippt gräs garanterar tyvärr inte att trädgården blir helt fri från fästingar.

Jag tycker att du ska anlägga din äng om du vill ha en. Du kommer ändå inte traska runt regelbundet just i ängen där risken att fästingarna hoppar på dig är lite högre :) Vi har 20-30 kvm äng i trädgården och jag har inte märkt att jag skulle ha fått fler fästingar av det. Vi har dessutom dagliga besök av rådjur och katter. I den närliggande skogen får jag däremot fästingar flera gånger om året.

Min strategi är att ta TBE-vaccin enligt rekommendation och kolla efter fästingar så fort det kliar någonstans så att jag förhoppningsvis får bort dem innan de hinner sprida borrelia. Det funkar ju inte att begränsa sitt liv pga fästingar, och svampsäsongen är årets höjdpunkt för mig ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Får en del fästingnymfer på mig när jag röjer i buskage, kanske också hunden, och de är max en mm. Ta ett foto på den och förstora så ser ni en vanlig fästing i miniformat.
Kännetecken då de knappt syns är att det svider lite eller kliar när de kryper. Tar bort dem med alkogel för handtvätt om det bitit sig fast, har en minipumpflaska. Ett pump på nymfen, vänta i 30 sekunder och sedan lätt att peta bort med nageln då de släpper.

Och även vi har fästingar i trädgården, kommer troligtvis med fåglar och finns i cypresserna. När hunden varit och smugit där kan de dyka upp på pälsen.
Men eftet den långa vårtorkan verkar de försvunnit där.
 
  • Gilla
Ockupanten och 4 till
  • Laddar…
Underligt nog har vi människor klarat oss undan fästingbett väldigt bra. Men katterna släpar in nymfer hela tiden och hunden har hur många som helst. Har plockat bort åtminstone 12 st senaste dagarna.

Jag har helt klart märkt en stor ökning i antalet fästingar i takt med att antalet rådjur har stigit. Bor på landsbygden med skog och åker som granne. I år och förra året så har det varit mycket mer än tidigare år.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Och här i söder i princip året runt. Plockade första som kröp på hundens päls i februari. Så vi får leva med dem och acceptera att de finns.
 
  • Gilla
Lena Hasselberg och 2 till
  • Laddar…
du får köpa fästinghalsband till hela familjen
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
hsd
TBE vaccination rekommenderas ;)
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Har aldrig fått fästing i trädgården men likväl i skogen.

Du är 100 på att rådjuren inte springer där på natten? Vi har igelkottar, katter, harar, vildsvin och rådjur här. Senast igår morse flydde ett rådjur när jag gick ut på morgonen. Förra året började de springa mot mig med :p
 
A
engs engs skrev:
Bor i en vanlig villa med grannar runt om. Eller ja, allmänning åt ett håll men kommunen klipper där också.
Dvs vi har inte skog, åker eller så som direkt granne.

Gräset hålls efter av robot och så. Dvs Inget högt gräs.

Ändå åker vi på fästingbett nån gång då och då, även när vi bara varit i trädgården.

Djurliv har vi lite av trots villaöken, gannkatterna verkar gilla vår tomt (vi gillar dem också). Igelkottar, harar, mycket fåglar etc. Rådjur finns i närheten men har inte sett spår av de på vår tomt. Inget av dessa vill vi skrämma bort (möjligen rådjuren då om de nu skulle komma dit).

Tvärtom skulle jag vilja testa med lite ”ängsmark” eller så nånstans men detta med fästingarna gör att jag drar mig för det.

Var kan fästingarna komma från och kan man göra något åt det?
 
R Rkarlsson skrev:
Har aldrig fått fästing i trädgården men likväl i skogen.

Du är 100 på att rådjuren inte springer där på natten? Vi har igelkottar, katter, harar, vildsvin och rådjur här. Senast igår morse flydde ett rådjur när jag gick ut på morgonen. Förra året började de springa mot mig med :p
Hos oss kan jag garantera att det varken finns rådjur, harar, vildsvin, etc. Katt och igelkott finns i kvarteret och mycket fåglar.
 
Vi har massor av fästingar i området och har varje natt rådjur i trädgården, men vi har inga problem med fästingar ändå. Vi promenerar dessutom mycket i skogen. När barnen var små fick de kanske ett bett per år, jag har fått ett bett två gånger på 20 år i huset och har borstat bort fästingar ett par gånger till.

Har vi däremot besökare så verkar de få fästingar på sig hela tiden, det är uppenbarligen så att fästingarna inte gillar oss och att de gillar andra. Jag har till och med sett fästingar hoppa av mig ett par gånger. Grannfrun får ett tiotal bett varje år och vi är betydligt mycket mer ute i trädgård och natur än vad hon är...

Vi har iofs inga större problem med mygg heller, inte heller de är särskilt förtjusta i min familjs medlemmar. Knotten kommer vi dock inte undan.

Till saken, myggmedel fungerar mot fästingar. Både de i gasform och de man smetar på sig. Så om jag skall ut i högt gräs eller buskage så brukar jag nyttja myggmedel för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag är den i familjen som har x fästingar/år som bitit sig fast, men också den som rör mig mest ute i områden där de trivs. De är en del av naturen och även vi omvandlar en del av de tidigare gräsmattorna till mera vildvuxet med "insektsområden", så mycket som går ska bort av de traditionella gräsmattorna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har massor av fästingar i området och har varje natt rådjur i trädgården, men vi har inga problem med fästingar ändå. Vi promenerar dessutom mycket i skogen. När barnen var små fick de kanske ett bett per år, jag har fått ett bett två gånger på 20 år i huset och har borstat bort fästingar ett par gånger till.

Har vi däremot besökare så verkar de få fästingar på sig hela tiden, det är uppenbarligen så att fästingarna inte gillar oss och att de gillar andra. Jag har till och med sett fästingar hoppa av mig ett par gånger. Grannfrun får ett tiotal bett varje år och vi är betydligt mycket mer ute i trädgård och natur än vad hon är...

Vi har iofs inga större problem med mygg heller, inte heller de är särskilt förtjusta i min familjs medlemmar. Knotten kommer vi dock inte undan.

Till saken, myggmedel fungerar mot fästingar. Både de i gasform och de man smetar på sig. Så om jag skall ut i högt gräs eller buskage så brukar jag nyttja myggmedel för säkerhets skull.
För ett antal år sedan köpte jag en flaska fästingspray. När jag kom hem och jämförde med myggsprayen från samma tillverkare som vi redan hade hemma upptäckte jag att det är samma verksamma ämne. Antagligen precis samma produkt med olika etiketter. Tyvärr tycker jag inte att myggspray funkar särskilt bra på mig, varken mot mygg eller fästingar. Jag har gett upp och äter allergipiller mot myggbetten (de märks knappt alls) och står ut med fästingbetten.

Både mygg och fästingar är väldigt förtjusta i mig. Maken brukar säga att han inte behöver myggmedel när jag är med, för då lockar jag bort alla myggen från honom :rolleyes:
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
För ett antal år sedan köpte jag en flaska fästingspray. När jag kom hem och jämförde med myggsprayen från samma tillverkare som vi redan hade hemma upptäckte jag att det är samma verksamma ämne. Antagligen precis samma produkt med olika etiketter. Tyvärr tycker jag inte att myggspray funkar särskilt bra på mig, varken mot mygg eller fästingar. Jag har gett upp och äter allergipiller mot myggbetten (de märks knappt alls) och står ut med fästingbetten.

Både mygg och fästingar är väldigt förtjusta i mig. Maken brukar säga att han inte behöver myggmedel när jag är med, för då lockar jag bort alla myggen från honom :rolleyes:
Jo, så är det tyvärr, vissa personer är de väldigt förtjusta i. När svärfar var i livet så kunde han sitta ute och ta en öl i trädgården med sina vänner och det var alldeles svart runt dem av mygg, men de verkade klara sig utan bett. Han fick aldrig några fästingbett när han hälsade på hos oss. Svågern däremot, han har fästingar på sig varenda gång han har varit ute en sväng här på västkusten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.