Jag bygger en altan som ska gå längs hela ena långsidan på huset, och längs hela ena kortsidan.
Den yttre bärlinan, 195x45, är fäst i stolpar 95x95 med vagnsbultar, på utsidan av stolpen.

Det "yttre" hörnet på altanen (dvs där lång- och kortsidan möts) vill jag fasa av, och det ska bli en 45° vinkel där, så att hörnet blir lite mjukare.


Nu undrar jag om någon har ett förslag på hur den yttre bärlinan kan fästas på ett bra sätt?

Det vore snyggast om jag kunde gersåga så att den ansluter snyggt till stolpe och "rak" bärlina, men hur 17 fäster jag det så att det blir stabilt? Beslag? Snickarknep?
 
Jag är inte snickare, utan en glad amatör, men när jag skulle fästa reglar i udda vinklar så satte jag en spikpåt i ett skruvstäd och dängde till den så att den fick rätt vinkel. Vips, så hade jag ett beslag. Vet inte om det funkar för dig.
 
Det skulle kunna funka... Får fundera lite på det. Tack! :)
 
Hade exakt samma grej ikväll, På insidan med den trubbiga 45 gradaren böjde jag till 2 spikplåtar o satte rejält med ankarskruv, i den spetsiga insidan vart det 4 st 100mm skruvar rätt in från utsidan. OBS där kortsida möter kortsida måste du gera 22,5 grader.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.