Renoverar badrum och har följt säker vattens rekommendationer. Enligt säker vatten ska man ju kunna fästa en fixtur vartsomhelst utan kortling eller regel med deras vägg, men har läst att många tillverkare skriver att man ska fästa i ”massiv konstruktion”. Kan säker vattens väggkonstruktion klassas som det?

Så ville höra ifall det är någon här som själv fäst sin wc fixtur i en vägg konstruerad enligt säker vattens väggkonstruktion, eller har erfarenhet kring det. Alltså 15mm konstruktionsplywood och en gipsskiva med tätskikt överst utan att sätta kortling eller skruva direkt i väggregeln? Så att wc fixturen alltså enbart är skruvad i konstruktionsplywooden (och gipset) utan någon regel bakom.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Konstruktionsplywood räknas som massiv konstruktion.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Konstruktionsplywood räknas som massiv konstruktion.
Ok, har du något som styrker det som man kan påvisa vid behov? Men då bör det ju inte vara några konstigheter att fästa fixturen i enbart konstruktionsplywooden.

Till fixturen fick jag med skruvar, väldigt lika franska träskruv, som var runt 80mm, kan jag gå ner i längd på skruvar då det inte kommer finnas något mer än isolering bakom plywooden? Hur mycket bör skruven passera plywooden? (Fästet i fixturen bygger 10mm, gips 12mm och plywood 15mm, totalt 37mm)
 
BirgitS
Som du själv skrev så kan man enligt Säker vatten sätta en fixtur, duschvägg, kommod etc. var som helst utan att ha någon kortling eller regel där. Det är ju anledningen till att man har just konstruktionsplywood och inte t.ex. dubbla gipsskivor.

Men ibland menar man betongväggar etc. med massiv vägg.
Infästningar i våtrumsväggar med 15 mm konstruktionsplywood kvalitet EN 636 20/70 ska göras med särskilda VVS-skruvar enligt följande:
  1. Borra endast genom ytskikt och tätskikt.
  2. Fyll hålet med åldersbeständig tätningsmassa.
  3. Skruven ska skruvas helt igenom plywoodskivan.
https://www.gvk.se/branschregler/infastning-i-vatrum
 
jag vill minnas att jag satte VVS skruv (typ 60mm lpnga) genom tätskikt, våtrumsgips och i 15mm plywood till fixturen (GBG triomont XS). Den har inte trillat ner än efter ca 1år, och jag förväntar mig att den sitter uppe ett bra tag till, trots användande av vårdslös tonåring...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.