Skall gjuta eps och sedan T2 blå på det.
Hur skulle ni fixera värmekabeln innan flytspackling?
Jag behöver ingen armering...
Är inte ytan på eps-betongen lite smulig och mjuk???
Tacksam för råd från dom som gjort/vet
 
Varför skulle du inte använda armering?
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Det finns plastklamrar med hullingar som används för att fästa vattenslingor i frigolit, de borde fungera för ändamålet. EPS betongen är mjuk, men smular mindre efter att du primar den.

Men som sagt, varför inte armering?
 
J
F FDT skrev:
Hur skulle ni fixera värmekabeln innan flytspackling?
En limpistol är utmärkt till det .<sen det med ingen armering , det är jättebra att lägga ett putsnät först , limmas med limpistol
mot EPS och blir ett bra underlag med centimeterindelning för att lägga V-kabeln , limma tätt speciellt i kurvorna , den vill gärna flyta upp vid flyttspackling
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns plastklamrar med hullingar som används för att fästa vattenslingor i frigolit, de borde fungera för ändamålet. EPS betongen är mjuk, men smular mindre efter att du primar den.

Men som sagt, varför inte armering?
EPS-betongen lägges på en "riktig" betong så jag ser inte behov av armering.
Stadig grund liksom...
Eller??
Armering kanske ni övertalar mig till. Putsnät låter mer lättarbetat :)
 
jag undrar om du inte bör ha armering även om du har ett bra underlag. Golvvärmen skapar värmerörelser i fytspacklet.

Jag vill minnas att spackeltillverkarna brukar föreskriva armering (och då inte bara putsnät) om ytan är större än xx kvm, kommer inte ihåg hur stor yta det skall vara. Men det gäller i så fall även utan värme.

Om du hade spacklat direkt på bärande betong, vore det väl en sak. Men nu har du EPS betongen mellan, som ju är väldigt mjuk.
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Renoveringsarbete med synligt rörarbete i betonggolv och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro badrum med gul badkar, matchande handfat, vit kakelvägg med turkos bord och dekorativa plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
”Rotnät” - vad man lär sig tack vare andra hempulare.
TACK!!
Lite finputs kvar bara.
Men saknar det gamla lite :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.