Hur ska jag fästa uttag, brytare och kabel på en yta som jag inte får borra i?
Fäster alla självhäftande kanaler/lister på ojämna ytor?
Väggarna är av ojämn betong och vi får inte borra i den. Varför vet jag inte.
 
S
Vad är det för vägg och vad är det för hål du inte får göra och som sagt var, VARFÖR får du inte göra hål? Erfarenheten säger mig att ingenting kommer sitta varaktigt med lim så installationen kommer inte bli regel-/fackmannamässig.
 
Jag snackade mer med honom idag. Han sa att betongen var mjuk och skulle spricka, eller "smula sönder".

Jag kommer nog antagligen borra utan hammarslag först för att "känna" på betongen.
Om den e så mjuk som han säger, borde man kunna dra med skruvdragare utan att borra.

Jag är väldigt noga själv med regler gällande el installationer, så jag kommer se till att det sitter bra i vilket fall som helst. Och jag ska inte limma. :)
 
strömbrytare finns ju trådlösa iaf kanske kan vara en ide
 
PL-400. Funkar kanon i miljöer där man inte får borra. Lim är ganska vanligt förekommande i högt brandklassade rum idag, så kör på lim du.
 
Får man verkligen limma kabel och dosor? Och om betongen är så dålig att den inte håller för skruv och plugg tror jag inte att den håller för att limma fast nått på
 
Visst får man det, Som sagt så är det enda alternativet i vissa installationer. Du har väl dragit kabel i ett gammalt pannrum med vassväggar, Där kan det ju vara 20cm in till betongen. I industrin så använder man ju balkklämma. De är inte heller skruvade.

Ett annat alternativ är att köra med sk "kemisk gjutning" (Hilti har det bland annat.) Men då är jag inne på lite grövre saker, här rör det sig väl om max 2,5mm skulle jag tro.
 
vilket typ av rum är detta?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.