Hej, har precis flyttat in i en hyresrätt och vill sätta upp min Samsung 65" TV som väger ca 25kg men är lite nojig vad gäller infästning i gipsväggen. Som titeln lyder har jag borrat ett litet hål vid en regel och träffade då på metall och annars är väggen bara i enkelgips. Spontant tänker jag att 6st mollyplugg i gipset borde hålla för den vikten? (TV:n ska sitta på ett "tilt-fäste" men inte ett sådant man drar ut från väggen). Värt att tillägga är att reglarna verkar sitta enligt CC 45 och jag har redan M4-molly hemma, värt att skaffa M5/M6 istället?

Tack på förhand!
 
  • TV-väggfäste för tiltning med skruvar och pluggar, inkluderar en vattenpass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde gå fint, blir mestadels vertikalbelastning med den upphängningen. Om du är orolig skulle jag hellre sätta ett par extra m4 i överkant än att gå upp till grövre eftersom du då sprider ut belastning mer.
 
  • Gilla
Gustav Strid
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det borde gå fint, blir mestadels vertikalbelastning med den upphängningen. Om du är orolig skulle jag hellre sätta ett par extra m4 i överkant än att gå upp till grövre eftersom du då sprider ut belastning mer.
Tack för svar, tänker också att det mest blir vertikal belastning. Menar du att till exempel sätta 4 Molly i ovankant och 2 i nedre?
 
Gustav Strid Gustav Strid skrev:
Tack för svar, tänker också att det mest blir vertikal belastning. Menar du att till exempel sätta 4 Molly i ovankant och 2 i nedre?
Ja, så hade jag nog fördelat det om jag bara hade 6. Men jag kanske hade satt någon extra typ 5 uppe och 3 nere :)
 
H hapazard skrev:
Ja, så hade jag nog fördelat det om jag bara hade 6. Men jag kanske hade satt någon extra typ 5 uppe och 3 nere :)
Alright, tack för tipsen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.