Hej,
Jag ska sätta upp en tung köksfläkt på vägg som är kaklad. Bakom sitter enkelgips + plywood och jag undrar hur jag fäster detta på bästa sätt?

Det som gör mig orolig är att det är ca 22mm till plywoodskivan (gips, fix, kakel) och det är ju den som ska bära hela tyngden.

Räcker det att bara förborra i kaklet och sedan köra träskruv (typ 45mm lång?) eller bör jag plugga de första 22mm innan plywoodskivan kommer?

Fläkten hängs på en skena som fästs med 4 skruv på 4mm. Räcker 4mm skruv eller bör jag välja en större dimension?

Tack
Micke
 
En plugg gör ingen nytta där, borde räcka som du tänkt. Om du av någon anledning får dåligt fäste i plywooden kan du prova ett ankare eller expander (om det är luft/isolering bakom plywooden) t.ex. essve duck foot.
 
  • Gilla
Micke_123
  • Laddar…
Gör som du tänkt, om valet var fritt hade jag nog valt en något grövre skruv, 4.5 eller 5mm, och såpass lång att den går igenom plywooden.

Följde skruven med fläkten? Ibland är medskickade skruv totalt värdelösa. De brukar vara mjuka i materialet och ha väldigt grunda gängor. Välj en bättre kvalitet isåfall!
 
  • Gilla
Micke_123
  • Laddar…
Som sagt, det håller. Men jag skulle för säkerhets skull också tagit lite grövre skruv, om det går. Se också till att hålet i kaklet är tight, så får skruven stöd av kakelkanten.
 
  • Gilla
Micke_123
  • Laddar…
sunnis
Köp Essve montageskruv 4,5. Kommer fungera ypperligt.

Diagram från SP visar dragkraft för olika skruvtyper i byggmaterial, indikerar att montageskruv klarar hög belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du plywood bakom finns det ingen anledning att vara orolig för att montaget skulle bli underdimensionerat. Varje skruv klarar ju av 100kg eller mer.
 
  • Gilla
Micke_123 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för bra tips och snabba svar!

Jag har varit och köpt större diameter på skruven och kommer sätta upp den ikväll efter era tips!

Tack
Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.