Hej, har fått ett Royal System hyllsystem i teak, fyra sektioner. Vill ha den på en vägg som är av 9 cm tjocka lecablock. Bakom den en liten luftspalt och sedan en porös lervägg som inte går att skruva något i. Är det möjligt utan att hela väggen rasar? Hur ska jag fästa den?
 
Tack. Ingen plugg?
 
Jag skulle också rekommendera lättbetongskruv. När jag jämförde inför att sätta upp en TV-arm på lättbetongvägg klarar de minst lika stora laster som plugg och skruv. Lättare att dra i direkt i väggen istället för att borra, plugga och skruva. Jag startade en egen tråd om det:

https://www.byggahus.se/forum/threa...pa-laettbetong-infaestning-och-laster.435938/

Essve har massor av olika dimensioner. Så lång skruv som möjligt utan att skruva igenom väggen är bäst. Jag antar att du ska montera långa väggskenor och då är det inte lika kritiskt som mitt TV-armsprojekt.
 
Ja, det långa skenor som de olika skåpen, lådora och hyllorna fästs i. Tack för informationen om att skruven inte ska gå hela vägen igenom väggen.
 
Det som talar för plugg och skruv är om du vill ha någon särskild typ av skruv (t.ex. mässing eller blank rostfri) för att matcha övriga detaljer.
 
Aj då, det har du rätt i... Övrig metall är mässing på hyllan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.