I
Hej,

Vi flyttade till ett 70 tals hus för 5-6 år sen och förra ägaren hade monterat ner trappan, lagt golv och satt upp den igen. Nu har vi renoverat trappan genom att måla och sätta steg i den. Det som vi noterat är att trappan inte sitter fast i väggen på långsidan, man kan tydligt se att den rör sig när man går i den, kanske är detta en orsak till att den knarrar.

Har noterat att inre vangstycket har par sprickor som går mellan vissa steg, spelar det någon roll? Ser ut som det varit så ett bra tag.

Så då är frågan ska den fästas i väggen? Och isåfall hur? Kan man borra direkt i vangstyckena?

Var en sväng på Hornbach och köpte skruv och plug, kan detta vara lösningen, eller är det onödigt grovt?
 
Redigerat av moderator:
Fråga 1: Vad är det för steg du satt in där?
Fråga 2. Vad är det för typ av vägg du har? Jag kan tycka att franska skruv inte är så tilltalande optiskt. Ett alternativ är sanitätsskruv som har förnicklade runda skallar.
 
I
T Thomas_Blekinge skrev:
Fråga 1: Vad är det för steg du satt in där?
Fråga 2. Vad är det för typ av vägg du har? Jag kan tycka att franska skruv inte är så tilltalande optiskt. Ett alternativ är sanitätsskruv som har förnicklade runda skallar.
1. Det är DURI trappsteg av ek som är limmade på befintliga steg.
2. Väggen är övervägande hålsten men också lättbetong på sina ställen. Vad jag kunde se på Hornbach så skulle dessa pluggar fixa vilket som.

Målar man skruvarna och brickorna vita efter de är på plats kan jag inte tänka mig att det är något man tänker på? Men för all del, vad är sanitätsskruv? Fördelen med fransk skruv är att man kan dra i dem med spärrhantaget, d.v.s få rejält med kraft, men det kanske inte behövs här.
 
I
T tergo skrev:
eller borrar ett 14 mm hål en bit in i vagnen och sätter träplugg eller plastplugg över skruven

tex TRÄLOCK FURU 12ST DIAM:14MM KARMPLUGG | Beijer Byggmaterial
Det är ett alternativ men jag vill egentligen inte gröpa ur vagnstycket efter som det redan har vissa sprickor på sina ställen. Troligen hade det varit bra att göra så lite overkan på trappan som möjligt när det gäller håltagningen?

Men är storleken annars rimlig? Och hur många bör man sätta?
 
Storleken är helt OK. Får du bra fäste i väggen så borde det räcka med tre stycken. Jag känner inte pluggarna så jag hade valt Fischer eller Essve nylonplugg.
Jag hade tagit sådana skruv och gjort en liten försänkning.
images
 
I
Det är denna pluggen jag köpt : https://www.hornbach.se/shop/TOX-Expansionsplugg-Bizeps-12-90-25-styck/8229587/artikel-detaljer.html

Troligen behöver pluggen kapas lite så att skruven når 1 cm förbi pluggen.

Visst hade det varit fint med märkes pluggar men av någon anledning är det inte helt lätt att få tag på via dessa bygghandlare.

Angående skruv så har jag lite svårt för spårskruvar, känns opålitliga om man ska dra dethårt. Sen funderar jag ockspå på försänkningen, är det bra när man ska spänna dem rejält? Är det inte bättre med platta brickor som fördelar kraften? Jag har ju satt en del franska skruvar förr och i vissa fall behöver man dra dem ganska hårt och ibland kan till och med brickan äta sig in lite i träet, jo man har ju spänt lite väl hårt då kanske men hade skruven varit försänkt så hade man inte kunnat spänna dem i närheten så hårt misstänker jag?

Jag är dock uppenbarligen ingen handverkare så jag kan vara helt ute o cyklar här.

När det gäller försänkta skruvar så det jag kunde få tag på på Hornbach var försänkta med TORX Men deras sakllar var inte super stora. Kanske får man beställa skruv på nätet, den du visar bild på liknar väldigt mycket de som redan sitter på trappan och sådana har jag inte sätt ute i butik alls.
 
Spårskruvar av det slag jag visade används för att fastsätta toastolar på golvet (idag limmas det ofta för det kräver mindre verktyg). Så dom håller rätt bra. Man ska aldrig dra dom med maskin. Har du en manuell skrivdragare vars klinga passar bra till spåret kan du dra dom rätt hårt, och hårdare behöver du inte dra.
Men visst kan du dra franska ännu hårdare.
Vad gäller försänkning är det ett bra särr att fördela kraften utan att förstöra träet.
Det är en fråga om hur du värdesätter det estetiska. Franska är mer för grovsnickeri som bryggor, dolda konstruktioner, syllar, staketstolpar mm. Vill man ha det lite finare tar man försänkta spårskruv. de flesta båtbyggare tänker så.
Men du väljer.
 
I
Var iväg i en lite mer "exklusiv" bygghandlare(Optimera) här i stan. De är oftast rejält mycket dyrare men de har också lite mer passande grejer oftast. De hade inga med raka spår men jag hittade detta :

Förpackning med Fischer pluggar och stora skruvhuvuden, 10x120 storlek, bredvid kartongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså fortfarande 10x120 skruvar även om de ser lite klenare ut. Stora fördelen är att huvudena är stora så inga brickor behövs och de sticker inte ut så långt. Nackdelen är att det är Torx men de e iallafall diskretare än Franska skruvar.

När det gäller plugg så köper jag passande Fischer, skruven kommer sticka ut ca 20 mm vilket var okay enligt säljaren.

Jag tror egentligen inte de behöver hålla trappan med EXTREM kraft men jag tänker ändå att jag iallafall sätter 4 st med jämna mellanrum. För att göra dem mer diskreta blir det till att måla över dem, funderar på om jag kanske även ska måla över övriga skruvar i trappan.

Priset? Jo, det blev rejält mycket högre, Bara skruvarna kostade nära 90 kr, d.v.s merän vad allt från Hornbach kostade. Man kunde tyvärr inte köpa pluggen i lösvikt så där blev det ytterligare 90 kr men förhoppningsvis blir det bra. Alternativet är annars att använda Honrbach hylsan, den når ju hela vägen in så att skruvan bara sticker ut säg 5-10 mm, men fischer pluggen ser mer avancerad ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.