Hej! Vi försöker bygga en uteplats och har kört fast på momentet att fästa alltihopa i huset. Var på byggvaruhuset och fick hjälp att välja borr och skruv + plugg som skulle passa för det vi ska göra. Började med att försöka borra i betongsockeln med vanlig borrmaskin men det gick inte alls. Så då testade vi med borrhammare men får inte det att funka heller. Kommer någon centimeter in men sen händer ingenting. Har testat på olika ställen om det skulle ha varit armering precis där vi borrat men det hjälper inte. Någon som har något tips? Gör vi något tokigt? Vi använder inställningen borr + slag på maskinen. Hur lång tid är det rimligt att det tar att borra ett hål? Känner mig helt knäckt på det här, känns som varenda en bygger altan och vi kommer ingenstans, har lagt nästan en hel dag på att misslyckas med att borra några hål...
Hjälp?
 
  • Närbild på en borrhammare med en borrarest, riktad mot en träregel som är fastsatt vid en betongsockel. Intill reglerna ligger skruv och plugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert, men det inte ut som borret blivit överhettat och kanske därmed slött?

Borrat för snabbt/länge i sträck?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Du trycker nog för hårt, låt maskinen göra jobbet.
Den maskinen och ett fräscht borr gör ett 10 cm hål i betong på under minuten.
 
Ajdå. Det var inte kul, borret kostade en slant. Men då får jag åka in och köpa ett nytt borr och testa igen, lite försiktigare. För det här ser ju bränt ut?
 
  • Närbild på ett borr med en bränd spets, liggandes på en grusig mark med trä i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Amatörtorparen skrev:
Ajdå. Det var inte kul, borret kostade en slant. Men då får jag åka in och köpa ett nytt borr och testa igen, lite försiktigare. För det här ser ju bränt ut?
Det är ingen fara än så länge så du kan fortsätta använda borret. Däremot har du kanske förkortat livslängden, men så länge spetsen är kvar så är det bara att köra vidare.

Tänk på att inte hålla så mycket tryck framöver bara. Maskinen ska göra jobbet åt dig och borret måste få utrymme att ”studsa” lite in och ut.
 
Framför allt ser det helt slut ut, det finns ingen egg.
Vad är det för borr du köpt?
 
D Dilato skrev:
Framför allt ser det helt slut ut, det finns ingen egg.
Vad är det för borr du köpt?
Det var en Bosch, har slängt förpackningar men fick ju hjälp att välja så det borde vara rätt och har för mig att jag tyckte det såg lämpligt ut.
 
B Bonzo2000 skrev:
Det är ingen fara än så länge så du kan fortsätta använda borret. Däremot har du kanske förkortat livslängden, men så länge spetsen är kvar så är det bara att köra vidare.

Tänk på att inte hålla så mycket tryck framöver bara. Maskinen ska göra jobbet åt dig och borret måste få utrymme att ”studsa” lite in och ut.
Nu är jag ändå på väg så det blir nytt borr ändå, samt att jag fick en bra ursäkt för att åka och köpa chips till ikväll 😄
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
A Amatörtorparen skrev:
Nu är jag ändå på väg så det blir nytt borr ändå, samt att jag fick en bra ursäkt för att åka och köpa chips till ikväll 😄
Köp ett BOSCH PROFESSIONAL SDS-PLUS 7X så äter det igenom armeringsjärn också.
Låt borret svalna mellan hålen så håller det länge.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Köp ett BOSCH PROFESSIONAL SDS-PLUS 7X så äter det igenom armeringsjärn också.
Låt borret svalna mellan hålen så håller det länge.
Det var ett sånt jag hade 🙃
 
Tomture61
A Amatörtorparen skrev:
Ajdå. Det var inte kul, borret kostade en slant. Men då får jag åka in och köpa ett nytt borr och testa igen, lite försiktigare. För det här ser ju bränt ut?
Bästa betongborren har 4 skär .
Jobbat med att sätta upp rör för larmkabel , borrade från 5.00 till 15.00 i betong .
 
Hann precis innan stängning! Snubben på byggvaruhuset tyckte också jag skulle ta det lite försiktigare och tyckte det var konstigt att det hade gått så dåligt med ett sådant bra borr. Jag hade med mig det gamla in och det var ett sånt som @Dilato rekommenderade.
 
  • Två borr från Bosch, varav ett ligger i sitt förvaringsfack. Märket och typen, SDS plus-7X, syns tydligt på förpackningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ok, då har det inte hamrat som det ska.
När det hamrar korrekt känns det som om maskinen "flyter" i förhållande till borren, man ser hur borren studsar in och ut.
 
Ta fram en kopp vatten, kör en liten stund, dra ur och doppa borrspetsen i vattnet.
Repetera.

När det är bränt sådär är det kört för betong och känns helt hopplöst att köra, man bara nöter och nöter utan att komma någonstans.

Men, kyl borret regelbundet så kommer du se en brutal skillnad!
Börja med att doppa det ofta, tills du börjar få en känsla för hur länge du kan köra innan det börjar bli för varmt. Det ska fräsa om det när du stoppar i det, men det ska tystna rätt fort och du ska *inte* se någon färgskiftning.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ta fram en kopp vatten, kör en liten stund, dra ur och doppa borrspetsen i vattnet.
Repetera.

När det är bränt sådär är det kört för betong och känns helt hopplöst att köra, man bara nöter och nöter utan att komma någonstans.

Men, kyl borret regelbundet så kommer du se en brutal skillnad!
Börja med att doppa det ofta, tills du börjar få en känsla för hur länge du kan köra innan det börjar bli för varmt. Det ska fräsa om det när du stoppar i det, men det ska tystna rätt fort och du ska *inte* se någon färgskiftning.
Tack, jag ska testa det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.