M
Har lagt mosaik på toalettgolvet och ska nu fästa toastolen i helgen. Vill helst inte borra då jag är rädd att spräcka mosaiken så jag tänkte att jag skulle fästa den med silikon. Räcker det att stryker silikon runt kanterna eller ska man ta under stolen också?
 
Lite under också. Det fördelar trycket.
 
Behöver man verkligen inget mer än silikon för att fästa toastolen med? Lät ju väldigt enkelt i så fall, funderade själv på samma sak och läste någonstans att man kan limma fast stolen, men räcker det alltså med silikon....
 
Styrkan räcker och blir över.
 
Den sitter som berget. Tänk bara på att lägga några distanser under toastolen innan du limmar så den lyfts någon millimeter. Då kan man få in ett knivblad och skära loss den om det skulle behövas. Annars får man aldrig väck den.
 
Intressant!
Vad mer kan man fästa med silikon för att slippa punktera tätskiktet?

Handdukshängare?
Rörklammer i våtzonen?
 
Det går bra att använda silicon till Wc-stolen men den bör skruvas fast. Silicon är inget lim, utan ett tätningsmaterial.
 
För att fästa saker utan att borra finns nåt som heter tigerfix. Har inte provat det själv men har hört att det ska vara bra. Väldigt starkt och lätt att ta bort utan att det blir märken kvar.
 
krille78 skrev:
Det går bra att använda silicon till Wc-stolen men den bör skruvas fast. Silicon är inget lim, utan ett tätningsmaterial.
Jodå, det räcker väl med silikon. Det finns tom toastolar helt avsedda att silikona, utan skruvhål.
 
krille78 skrev:
Det går bra att använda silicon till Wc-stolen men den bör skruvas fast. Silicon är inget lim, utan ett tätningsmaterial.
Vet inte om jag håller med om det. Silikon är helt utmärkt till att limma med, även om det mestadels används för att täta fogar...
 
Det går utmärkt att limma med silikon. Behöver man ta loss stolen nån gång så finns det en speciell wire (ser ut som pianotråd eller liknande) som man kan skära loss stolen med.
Firman där jag jobbar har ett stort fastighetsbolag som kund, och de vill alltid att vi ska silikona, istället för skruva.
Använder man nåt annat lim, sättlim t ex, så sitter stolen som berget, och man får slå sönder den för att få loss den.
 
Akvarium limmas genom att silikonas. Mitt akvarium är 70 cm högt och det är duktiga krafter i botten... och det håller. Dock kan inte alla material silikonas.
 
Det är väl till och med så att man inte bör göra hål i golvets tätskikt. Har silikonat dit min och precis som några säger, den sitter som berget.
 
Att enbart fästa en muggstol med silikon är ingen "godkänd" metod. Det ska f.ö inte vara silikon runt toastolar överhuvudtaget. (endast i skruvhålen). Är det en ovanligt stor springa mellan stol och golv (dålig plattsättare) så finns det en vit gummilist att sätta dit.
Vill man sätta fast stolen permanent (avrådes dock) så finns det ett toastolslim från Wurth. Vad gör det att ngn mosaikplatta ev spricker de döljs ändå av muggstolen.
 
Enligt vilken standard är det förbjudet att silikona fast toastolar?
Vad gör man i så fall med denna: Rinkaby Rör AB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.