De förra ägarna la elslingor i golvet på toaletten men tydligen har de lagt dem fel så de inte vågat skruva fast toaletten. Vi limmar fast den i klinkergolvet med vad bygghandlarna rekommenderar men sedan när vi skurar toaletten med något skarpt går det något dygn och sedan är den lös igen. Måste ju skura av den. Vad gör man? Någon som har tips? Borde man kontaktat ägaren och ifrågasatt detta? Det gjorde vi i alla fall inte. Vårt sistsa tips vi fått är att limma först och sedan lägga silikon utanpå. Kan det vara ett bättre alternativ?

Tack för råd. :)
 
Man "limmar" väl fast toaletten med silikon? Det gjorde hantverkarna hos oss...
Menar du att bygghandlarna påstod att silikonet skulle lösas upp av att du städar toan? Hur gör man då när man tvättar golven om det sitter silikon i skarven mellan golv och vägg samt hörn?
 
harry73
Var husleverantör menade att man nuförtiden alltid ska limma fast toaletten för att inte behöva borra igenom tätskiktet.

Sen fick vi inte använda toaletten i två veckor så att det kunde torka ordentlig. (det var dock två veckor innan vi fick nycklar) :)
 
Hmm.. Vi ska kanske testa med rent silikon då. K-rauta har gett oss något annat silikonliknande superlimsliknande. Kan inte namnet på det. Det löses i alla fall upp av rengöringsmedel.

Aha... Ingen kanske skruvar fast sina toaletter idag då.. Våran lossnar hela tiden ungefär efter att vi tagit något skarpt på den typ ajax eller så men 2 veckor har den ju inte stått heller. Den var lös när vi flyttade in och när vi hade upptäckt att den lossnade för oss när vi skurade av den antog vi att städfirman hade lyckats få den lös. Kan det vara värmen från slingorna annars?

Ska testa med vanligt silikon fast det vi använt är nog nästan detsamma.
 
Kanske ska ta vattenasset med och kolla att den inte lossnar på grund av svikt eller liknande.....
 
Har du hittat nåt medel som löser upp silikon så får du gärna tala om vad det är. Det är säkert många som är intresserade av det.
 
I princip alla som monterar toalettstolar idag limmar bara fast dem med transparent silicon och jag har inte hört en enda som lossnat från detta...
Skulle den göra det bör ni nog se över vad ni använder för s.k rengöringsmedel... :rolleyes:;)



andersmc skrev:
Har du hittat nåt medel som löser upp silikon så får du gärna tala om vad det är. Det är säkert många som är intresserade av det.
Varsågod och trevlig helg.. ;)

http://www.casco.se/_upl/pdf/produktblade/Silstrip 3987.pdf
 
Silicone går bort.
De rörkrökare + ett par andra hantverkare jag känner använder Tec-7 eller motsvarande MS-polymer produkter.
 
Lättaste är att fästa toalettstolen med Tremco PL400 och när det torkat lägga silicon utanför, funkat kanon för mig.
 
Silikon alla gånger! Kör man med PL400 eller nåt annat, så lär man få slå sönder wc-stolen den dagen den behöver bytas eller man får problem med avloppet. Silikon går att skära loss. Har limmat många stolar med enbart silikon och ingen har lossnat än. Brukar lägga några klickar under kanten på foten, sen en sträng runt om.
 
Redigerat:
Rent silicon satt när vi flyttade in. Då hade den redan lossnat. Nu har vi haft något super från casco. Den var absolut inte bra.

Vi ska prova tec-7 denna gången. Använder hantverkare och rörkrökare det så tror vi på det.

Golvet är slätt i alla fall.

Tack för hjälpen.
 
Krilleman
Om golvet är slätt och rent, lossar inte silicon!

Har "limmat" massor med stolar, i både hyres och bostadsrätter, och med alla sortens människor som inneboende. Allt från sprut-narkomaner till nysvenskar och jag har aldrig åkt tillbaka för att WC är lös!

Siliconet jag använder är Bostik Universal - transparant.
Neutralhärdande, antimögelbehandlad, och UV-beständig.
Funkar alltid, Dahls egna RSK: 306 212
 
Redigerat:
urbann skrev:
Rent silicon satt när vi flyttade in. Då hade den redan lossnat. Nu har vi haft något super från casco. Den var absolut inte bra.

Vi ska prova tec-7 denna gången. Använder hantverkare och rörkrökare det så tror vi på det.

Golvet är slätt i alla fall.

Tack för hjälpen.
Märkligt. Jag kör med silikon från würth och det har aldrig lossnat för mig. Ska säga att detta gäller klinkersgolv. På plastmatta är det lite lurigt att limma fast grejer, så där kör jag fortfarande med skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.