Nu blir det motormarkis på södersidans altan. Här finns ett skärmtak med "rejäla takstolar" och jag tänkte fästa markisen i dessa istället för att hänga den inne på husväggen. Anledning? Den är bara 2,5 m utfall (3,6 m bred) och skärmtaket går ut ca 1,3 m.
Tror ni det funkar med dessa fästjärn på varje takstol och skruva dit en regel ex. 120x45. I den sätter jag sedan markisen, allt för att få ett längre utfall.

Gammal bild innan bygget var klart men det ger en uppfattning om hur skärmtaket ser ut.
 
  • Altan under konstruktion med synliga robusta takstolar och delvis monterat skärmtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MagnusHass2
  • Laddar…
S
Det järn som du länkar till kommer att vrida sig , kan du få dit spikplåt i vinkel ( lite större sort ) och fästa i varje takstol kan det gå , det är bra vridningmoment i innerkant när markisen är ute
Kan bli lite bekymmer om takfotsbrädan och hängränna går ner under taket , men det får du lösa på plats
 
S
NU sitter det nog takfotsbräda och hängränna i framkant . blir svårt med en sådan
troligtvis blir det lite special
TS får foto mera hur det ser ut i dag
 
Blir det bättre om man använder en 2"x2" på takstolen som stöttar järnet? Tänker mig ett järn+regel på fyra av takstolarna. Jag ska fota också så ni får en bild av hur det ser ut idag.
 
Nuläge. Sticker inte ner så mycket. Räknar med 14 graders lutning.
 
  • Ett grönt hus med takförlängning som ej sticker ner särskilt mycket, visande 14 graders lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns fästen för att montera i takstolar under och bakom takfotsbrädan. Kommer ner en bit för att gå fri.
 
TeroM TeroM skrev:
Finns fästen för att montera i takstolar under och bakom takfotsbrädan. Kommer ner en bit för att gå fri.
Är det de du länkade till? Kan inte riktigt ser hur de fästs på takstolen och hur regeln (som måste vara i våg/lod) ska fästas. Ska de vändas upp och ner jämfört med bilden?
 
Fäst i takstolen med två hålen, ställ in sidan med bultar plan och skruva fast takfästen (finns på samma site) i bultarna.
 
TeroM TeroM skrev:
Fäst i takstolen med två hålen, ställ in sidan med bultar plan och skruva fast takfästen (finns på samma site) i bultarna.
Aha, då är det inte aktuellt med en regel hela vägen utan enbart fästen. Det följer med tre fästen till markisen och de behöver väl placeras symmetriskt tänker jag, vilket kan bli svårt med takstolarnas cc.
Alternativet är att sätta på vägg, kanske blir enklare så.
 
S
Blir nog lite klent i takstolarna samt att dom är nedskurna ut till vindbrädan
Allt beror på hur känsliga ni är på estetiska planet , svårt kan det bli med det som finns , bara en ide
sen om det är till gagn till er det är frågan , en lösning som jag kan se , finns säkert andra
4 fästen 2 i dom yttre och 2 i dom mittre med dina tänkta järn från början i ytterkant och 45X95 so utliggare , då finns det att fästa dom fästen som det länkades till
En enkel skiss , sen hur övrig infästning ska bli är ett platstänkande
 
  • Takstolar på hus med markerade potentiella fästpunkter för utliggare och järnstöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
S
När du knäckt nöten kom tillbaka och visa , andra kan ha funderingar på samma sak
 
Absolut, markisen kommer nästa vecka :)
 
Följde Peters modell. Men hängde likafullt upp mina järn. Jaja, de går ju att ta bort? Brädan sitter stabilt nu.
Oljar och målar innan markisen ska upp nästa vecka. Beställde vårväder samtidigt och fick lite förskott redan idag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.