Jag undrar vilken dimension på expanderbult man behöver för att fästa 145x45 syll i betongplattan? och vilket cc mått bör dom sitta på?
 
Nu vet inte jag om det är helt nylagd betong, då brukar man dagen efter spika syllen med stålspik rakt ned ca 30cc innan betongen hårdnat helt.
Men är det en brunnen platta som har du ju flera alternativ, du kan borra upp för 6/8mm spikplugg 90mm eller använda expander 100mm längd tror 8mm räcker lätt 30cc då det bara är sidelaster.

Normalt har man ju vattenburen glovvärme i närheten, så det är inte jättekul att borra djupare än 60mm, men det ska räcka.

Mvh jawen
 
  • Gilla
123456mn
  • Laddar…
Ok! Jag har fått en rekomendation på annat håll, som säger 8x120 expanderbult på 60cc, hoppas att det räcker med det cc-måttet?

Sedan kan man väl lägga golvvärmeslangen utanför kantbalken typ 20-25 cm från ytterkanten, då slipper man oroa sig för borrningen av syllen.
 
Mikael_L
Ja oj oj.
Jag som trodde jag hade att välja på ett cc-avstånd, varje fack eller varannat ..., dvs cc60 resp cc120 ... ;)

Egentligen borde det avgöras av vilka vindlaster (uppåt/sidan) som kan gälla för byggnaden i kombination med orten och läget.

Men jag kan inte drömma om att tätare än CC60 ska behövas.
8 mm expanderbult i betong håller för 5,8 kN / 5,3 (draglast / tvärlast). http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc63443

Dvs ett halvt ton, så det är iaf ingen risk att expandern rycks ur iaf, då kommer syllen att splittras innan.
Dvs, glöm inte STORA (fyrkant-) brickor !
 
Tror jag hadde cc 120 på mina eller nått sånt och ännu står det kvar :)
 
Ja vad bra! känns lite överkurs med 30cc, kanske 60cc också är överkurs men jag tror att det blir så.

Hur långt ut mot kantbalken har ni lagt golvvärmerören?
 
  • Gilla
orangeone
  • Laddar…
5-10cm innanför färdig vägg har jag mina vattenburna, men jag är inte säker på den "ultimata" lösningen energimässigt.
Det viktigaste är att ha första biten från en fördelare längs en yttervägg, och arbeta sig innåt.

MvH jawen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.