Två trästolar under tillverkning i verkstad, fastspända med rödsvarta klämmor, omgivna av verktyg och arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det närma sig slutet i mitt stolsbygge. I väntan på rundstavarna till ryggstödet har jag torrmonterat och funderat på sitsarna. De är i ek och kommer röra sig med fukten. Eftersom undersidan inte syns prioriteras funktion före snickarpuritanism. Jag funderar på att skruva fast stumt närmast ryggstödet och använda ett par såna här mellan ram och sits längst fram. Är det ok eller missar jag något?

Metallfäste med hål, för byggnation eller reparationer, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fräsa spår insida fris och ha motsvarande fjäder in från träkloss. Klossarna kan skruvlimmas och löper i spåret. Tror det blir bättre än några plåtvinklar (särskilt dessa som i princip bara passar i fram och bakkant av sitsen pga hålens riktning)?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Låter som en rimlig och snyggare lösning. Spåren på sidorna och fästa stumt i bakkant med t ex en hellimmad kloss så att den bara rör sig framåt/bakåt?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Låter som en rimlig och snyggare lösning. Spåren på sidorna och fästa stumt i bakkant med t ex en hellimmad kloss så att den bara rör sig framåt/bakåt?
Låter som en bra plan (y)
Men på gamla stolar brukar det vara spår runt om, rörelsemån så inte fjädern bottnar fram/bak löser den expansionen.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.