Hejsan!

Som rubriken lyder så behöver jag fästa ett gäng stolpskor i en befintlig gjutning inför ett staketbygge. Tankarna går mellan att borra hål i befintliga gjutningen och antingen fylla med ankarmassa, eller att göra ett lite större hål och gjuta fast med tex expanderbetong?

Är det någon av alternativen som fördelaktigt jämfört med det andra?


Mvh
 
Hur högt blir staketet. högt så måste det vara långa fästen och då duger det inte med stolpskor, utan ska vara stolpjärn som sättes djupt i muren.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
O Odmann skrev:
Hejsan!

Som rubriken lyder så behöver jag fästa ett gäng stolpskor i en befintlig gjutning inför ett staketbygge. Tankarna går mellan att borra hål i befintliga gjutningen och antingen fylla med ankarmassa, eller att göra ett lite större hål och gjuta fast med tex expanderbetong?

Är det någon av alternativen som fördelaktigt jämfört med det andra?


Mvh
Kombihammare och borr 2 mm bredare än stolpskon och sen ankarmassa + stolpsko. Bra med tryckluft eller slang för att blåsa ur hålet innan.
 
  • Gilla
Odmann
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur högt blir staketet. högt så måste det vara långa fästen och då duger det inte med stolpskor, utan ska vara stolpjärn som sättes djupt i muren.
Tacksam för svar!

Höjden på staketet blir ca 80cm.
 
SSSS SSSS skrev:
Sånna här satte jag till vårt staket, första paret endast med kil men då vickade järnen så resen med kil + ankarmassa. Sitter som berget.

[bild]

[länk]
Stolpjärn är helt nytt för mig, visste inte att det fanns överhuvudtaget. låter som en bra lösning med kilarna i botten.
 
O Odmann skrev:
Tacksam för svar!

Höjden på staketet blir ca 80cm.
Sen hur långt det är och bara ett rakt staket, är det då på ett blåsigt ställe, så bryter det bra i infäsningen. Stolpskor har bara fäste i en klyka nertill och håller inget bra för gung. Så stolpjärn är bäst och håller bra, lite mer jobb, men varför kanske göra om. Finns det plats i muren att sätta järnen så dom tar upp brytningen på tvären av staketet så är det bäst. Går bra att fästa in i stolpen med genomgående vagnsbult, med tiden så krymper stolpen lite och då går det att dra till lite extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.