Hej,
Vi har gjutit en platta exakt efter kommande uterums dimensioner. De tre yttre stolparna hamnar alltså precis i hörnen och kanten. Mot dessa sitter ju fönsterpartierna. Så jag kan inte ha en balksko eller liknande som då kommer vara igen. Måste fästa rakt ned under balken.

Hur ska jag få fast dem klokt? Enligt monteringsanvisningen ska jag bara skråskruva två skruvar. Men hur får jag till det i betong? Nån som vet någon bättre idé!?
 
Enklast måste ju vara att skråskruva med betongskruv, borra utifrån och inåt mot plattan för att undvika sprickbildning.

Kan komma tänka på fler mer avancerade metoder men skulle nog prova ovan nämnda först.(y)
 
Ofan det lät enkelt. Behöver inte plugg heller, bara förborra?
 
tobbe.roos tobbe.roos skrev:
Ofan det lät enkelt. Behöver inte plugg heller, bara förborra?
Japp bara förborra, se till att blåsa ur hålet från ev borrkax bara för det kan nypa utav bara f*n.
Rekomenderar att du förborrar stolparna liggande först med en träborr, från ändträet och snett upp så du får en bra vinkel, detta hål fungerar som styrhål åt slagborren och eliminerar till stor del sprickrisken i träet.
 
  • Gilla
tobbe.roos
  • Laddar…
P Pumabjörnen skrev:
Japp bara förborra, se till att blåsa ur hålet från ev borrkax bara för det kan nypa utav bara f*n.
Rekomenderar att du förborrar stolparna liggande först med en träborr, från ändträet och snett upp så du får en bra vinkel, detta hål fungerar som styrhål åt slagborren och eliminerar till stor del sprickrisken i träet.
Grymt! Stort tack, nu vet jag precis hur jag ska göra (y)
 
tobbe.roos tobbe.roos skrev:
Grymt! Stort tack, nu vet jag precis hur jag ska göra (y)
Hej.

Står också inför samma dilemma, eventuellt skråskruva ner i betongplatta.
Hur gick det för dig, använde du betongskruv och skråskruvning för att fästa stolpen?
La du bara papp under stolpen?
 
Finns ju stolpskor som är halva med och låta halvan vara på utsidan och inte mot någon sida, där ett parti som ska monteras mot stolpen
 
J jonaserik skrev:
Finns ju stolpskor som är halva med och låta halvan vara på utsidan och inte mot någon sida, där ett parti som ska monteras mot stolpen
Jo, är medveten om det men tycker inte det ser så vackert ut med ett beslag synligt utifrån/inifrån. Visst, man kan sätta en klädselbräda som också fungerar som "offerbräda" som även skyddar limträstommen.
Tänker du en halv stolpsko med pinne som sätts med ankarmassa ner i betong typ? Eller större vinkel som skruvas med betongskruv ner i plattan?
Plattan är ju 10 cm tjock sedan kommer cellplastisolering under, så jag kan inte borra för djupt ner då hamnar jag i isoleringen.
 
Lång pinne på sen, bara mäta av och borra någon decimeter, sen kapa pinnen så lång som du behöver den för att gå fri för den höjd du behöver. Går bar med ankarmassa och kommer att sitta hårt. Det med att skråa är inget som jag skulle ge mig på. Då kommer nog stolpen att stå på betong och suga fukt/vatten och få en del stryk.
 
J jonaserik skrev:
Lång pinne på sen, bara mäta av och borra någon decimeter, sen kapa pinnen så lång som du behöver den för att gå fri för den höjd du behöver. Går bar med ankarmassa och kommer att sitta hårt. Det med att skråa är inget som jag skulle ge mig på. Då kommer nog stolpen att stå på betong och suga fukt/vatten och få en del stryk.
Ok.
Jag kan ju inte borra igenom betongen så jag hamnar i cellplasten väl? Har ju bara 10 cm beting i plattan, eftersom den är gjord med kantelement.
Stolpen behöver ju komma ner till plattan, med papp emellan, annars kommer det inte bli tätt under.
 
5 - 7 cm räcker gott för att hålla fast och med massa blir det tätt och inget rinner ner. Se till att du har ca 1 cm mellan betong och skons underkant. Jag har 2 cm och det gjordes för 20 års sen och syns inget på stolpen ännu.
 
J jonaserik skrev:
5 - 7 cm räcker gott för att hålla fast och med massa blir det tätt och inget rinner ner. Se till att du har ca 1 cm mellan betong och skons underkant. Jag har 2 cm och det gjordes för 20 års sen och syns inget på stolpen ännu.
Ok.

jag tänker framförallt på att det tjuvdrar under stolpen, in i uterummet om man har stolpen "i luften" och inte tätt ner mot plattan?
Är ett willab Vår/höst plus, med isolerpartier. Så vill ha så tätt som möjligt nertill.
Har du bilder på hur det ser ut hos dig får du jättegärna dela med dig :)
 
Kan inte ge en bild som passar dig, är altanstolpar. Det lilla som är en glipa, tätas lätt med ett par bitar av tjärpapp eller annat under skon, där får du tänka lite själv, hur det går att få dit något. Kanske skära till en bit frigolit som passar under, gärna med hål i så pinnen går igenom. Troligtvis kommer det en panel eller annat att gå ner nästan mot betongen eller är det en skena nertill. Om så är, tänk då på att få vattentätt under skenan, vatten har inte ont i ryggen och går lättaste vägen.
 
Som trådskapare har jag glömt att visa resultatet så kommer här.

Skråskruva kan nog strunta i. Jag försökte förborra genom trät för att få rätt vinkel, men var helt omöjligt, vinkeln måste ju bli exakt omenet ska gå.

Så jag satte hållplattor på utsidorna. Byggaren hade fyllt på med betong i hörnen så gick bra. Jag har bara två dåliga bilder, är ute i stugan. Först blir det inte så snyggt. Men sen målade jag med grå metallgrund, så smälte den in ok betongen. Sen vit där stolpen är. Så syns väldigt lite nu.
 
  • Ett modernt, nybyggt enplanshus med terrass, fönster och byggmaterial runtomkring under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träd framför hus med vita väggar, stora fönster och ett rött tak, omgivet av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
_KirderF_ och 1 till
  • Laddar…
JimmieJohnsson JimmieJohnsson skrev:
Ok.

jag tänker framförallt på att det tjuvdrar under stolpen, in i uterummet om man har stolpen "i luften" och inte tätt ner mot plattan?
Är ett willab Vår/höst plus, med isolerpartier. Så vill ha så tätt som möjligt nertill.
Har du bilder på hur det ser ut hos dig får du jättegärna dela med dig :)
Jag har precis willab vår/höst plus. Du måste ned med stolpen mot betongen. Annars kommer inte glasdörrarna passa. Höjden måste var exakt på öppningen. Fuktspärr är ju bra dock.
 
  • Upplyst veranda på hus vid kvällstid, möbler synliga, lugn atmosfär, skymning, inga personer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JimmieJohnsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.