Hur fäster man bäst stolpar på en befintlig altan? Det ska bli en pergola med klätterrosor och senare ev ett tak på en del av altanen. Går det att fästa stolparna direkt på trallen på något sätt? Bärlinor har dimensionen 45x195 med ca 2m mellan plintar och 2m mellan varje bärlina. Reglarna är 45x145 cc 60cm. Trallen är 28x120.
 
Vore bra om du kunde fästa stolparna i reglarna. Om det inte sitter en regel eller bärlina precis där du vill ha stolpen kanske det går att sätta en tvärregel mellan två reglar och fästa i den.
 
Tack för det. Nu vet jag hur jag ska göra. Kanske egentligen inte så komplicerat men ibland behöver man hjälp att komma på saker.

///H
 
Kul att kunna bidra! (brukar ha samma problem själv faktiskt, att komma på alltså).

När jag gjorde detta på min altan så sågade jag varje stolpe (90x90 limträ) "halft-i-halvt" i nederkant, lät dem vila på resp regel och så skruvade fast med rejäla bultar. Kanske blev det lite lim också.
 
Satt just och funderade om det fanns några fiffiga anordningar att fästa stolparna med men nu löste sig ju det också... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.