Håller på och ska fästa stolpar i bjälklaget på altanen och funderar lite på hur jag gör det på bästa sätt. Jag kommer köra på metoden som jag fått tips om här med två stycken limskruvade 45x90 bitar där den ena biten sticker ner en bit så att jag kan fästa den i bärlinorna.

Det handlar dels om ett par stolpar som kommer hålla ett staket (ca 90-100 högt) och dels några längre stolpar (ca 140) som kommer att hålla uppe ett insynsskydd.

Hur fäster jag dessa på bästa sätt i bärlinorna? Har läst om både träskruv (har ett gäng 5x90 och 5x80 som kanske kan funka?) såväl som diagonalskruvade vagnbultar och fransk skruv - men vad blir stabilast utan att göra något onödigt komplicerat?
 

Bästa svaret

Nu kanske du redan har löst detta eftersom det va ett par dagar sedan, men...
Träskruv 5x80 duger gott, 4st per stolpe. En enskild stolpe blir inte helt stabil på det sättet men när hela staketet sitter ihop blir det stabilt!

Skulle det bara vara en stolpe rakt upp utan nåt annat så hade vagnsbult varit bättre. Så om du vill ha hängslen och livrem kan du köra med vagnsbult.
 
  • Gilla
Azze80 och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått lära mig att skruva från insidan, så den dragande kraften som drar isär stolpe och bärlina tas upp av skallen i skruven.
 
Tack för svaret! Såg att du redan hade skrivit svar i min förra tråd @maah - men jättetack att du tog dig tid att svara igen. Blir att köra på 4 st 5x80 till att börja med, känns det av någon anledning inte tillräckligt stabilt efter det så sätter jag en vagnsbult i mitten av dom efteråt :).
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.