....spännande rubrik ändå...

Jag ska bygga ett staket på ett trädäck som sitter ca 1 meter över backen men staketet ska gå ner till marken... Dvs Staketet kommer att skruvas i sidan på trädäcket och ha sin huvudsakliga fästpunkt där... Men - jag vill fortfarande ha någon form av fäste nedåt utan att för den sakens skull göra ett enormt markarbete.. Staketstolparna vill jag ska vila på marken/marksten eller liknande, men vet inte hur jag ska göra det snyggt...
Detaljerna är att jag ska sätta staketstolpar med armeringsmatta emellan -där det ska klättra vildvin eller liknande på såsmåningom..
 
Hur högt kommer det bli över altanen?
En liten grop, typ 20 cm med lite betong och en stolpsko lär räcka. Att gräva hålen, sen skruva dit stolpar med förmonterad stolpsko, rikta och sen gjuta är ett tips.
 
Jag tror att det inte kommer bli riktigt fullhögt ovanför trädäcket - kanske 70cm - sen är det varierande ner till mark mellan kanske 40 och 70 cm….
 
Unikt namn
Har du någon bild på altanen?
Varför fäster du inte bara den i väggen en bit upp från mark?

Typ såhär:
Träaltan med räcke fäst vid en gul husvägg, upphöjd från marken med synliga stödstrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du någon bild på altanen?
Varför fäster du inte bara den i väggen en bit upp från mark?

Typ såhär:
[bild]
Det där är väl en flytbrygga?
 
Varför inte bara slå ned en vanlig (liten lägre) stolpsko i marken? Det bör ju lösa dit dilemma och den lär inte rosta bort i första laget. Vill du ha det stabilare så får du lägga lite betong i en grop (som redan föreslagits).
 
Kommer markfästena ha någon som helst stabiliserande funktion eller är det bara för syns skull?

Flytbryggan må vara en flytbrygga men jag misstänker att det var principen för att fästa staketstolpen som avsågs. 😉 Jag tror iofs att det är precis så som TS avser fästa stolparna i sidan av altanen, men att de dessutom ska fortsätta ner mot marken.
 
Unikt namn
Larsa Larsa skrev:
Det där är väl en flytbrygga?
Ja precis. Jag låg i sängen och orkade inte gå och fota hur det är löst vid min entré så jag slögooglade en princip bild istället :)

Bifogar en riktig bild nedan.

Jag tycker det principiellt ser bättre ut än att ha ett mark-spjut/skruv/fundament i botten.
Men det går säkert att hitta en annan elegantare lösning med. Hos oss känns räcket i alla fall väldigt stabilt.

Detalj av husets blå entré med ett grått trästaket fastsatt vid en pelare, som visar stabilitet och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stabil räckeskonstruktion vid en blå yttervägg och vit staketdel, ej markförankrad.
 
Jag har ingen bra bild som visar syftet på ett bra sätt… men så här ser det ut… Jag vill sätta stolpar med armeringsmatta mellan där det ska klättra upp växter…så jag behöver få ner det till backen…

. Rörigt trädgårdsområde med buskar, elskåp och verktyg framför röd stuga och trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


…dvs där bakom allt junk med buskar vattenpass och elskåp kan man skymta trädäcket….
 
Under verandan finns ju stolpar. Drar du en liggande regel i dem så kan du dra ett stöd från dina stolpar dit in. Om du sen sätter en överliggare som du förankrar i utbyggnaden får du stabilitet i längsled.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
… det är nog ingen vidare bild… jag får återkomma med en bättre nästa gång jag är i stugan…

Det finns plintar och stolpar som altanen står på - men det är ganska långt överhäng…gjort med en tanke att det ska vara lite ”flygande” känsla men man är ju inte sämre än att man ändra sig efter några år….
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
… jättedålig bild 😃 ”utbyggnaden” är grannens hus på granntomten…..
 
En variant. Sätt stolparna och skruva i sargen . Skruva fast en regel i bakkant längst ned. Sen drar du 2-3 snedsträvor från regeln upp i regelverket för verandan. Då blir det rakt och stabilt.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Bifogar ritning till bygglovet… 😂

En sån konstruktion kommer göra det stabilt i in/ut riktning. I längsled kan du göra sträva i andra ledden eller förankra i lämpligt hörn eller liknande om du har en överliggare.

Enkel handritad skiss av en byggkonstruktion med texten "HUS" och strävor markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Ja, den kanske
Larsa Larsa skrev:
Bifogar ritning till bygglovet… 😂
Ja, den konstruktionen kanske inte var så dum (..tror du man kan göra den med raka reglar istället…? 🤪)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.