Hej,

De nya fönsterna jag satte in var aluminiumbeklädda hur ska jag fästa smygarna (utomhus) i dessa`?

De andra fönsterna jag har satt in har varit standard vitmålade och då förborrade jag i smygen och spikade fast i karmen, är det samma visa med alu-beklädda? Borra igenom alu-ramen och spika i karmen?
 
Hej

Kolla med tillverkaren innan du borrar i alu-karmen. Tror att deras garantier inte gäller isf. Senast jag satte alu fönster spikade vi ihop foder med eventuell salning. Allt sammans spikades sedan i väggen och limmades/fogades mot fönsterkarmen. Detta var tre år sedan och det har inte blivit några problem med detta...

Mvh Wasa
 
C
Det är ett spår i virket under alubeklädnaden. Man häktar helt enkelt bara i plåten och spikar i smygarna.
 
Wasa skrev:
Hej

Kolla med tillverkaren innan du borrar i alu-karmen. Tror att deras garantier inte gäller isf. Senast jag satte alu fönster spikade vi ihop foder med eventuell salning. Allt sammans spikades sedan i väggen och limmades/fogades mot fönsterkarmen. Detta var tre år sedan och det har inte blivit några problem med detta...

Mvh Wasa
Tack, detta kommer jag köra på.

Vilken typ av fog ska man använda till detta? Någon form av utesilikon eller?
 
Redigerat:
cheetah1 skrev:
Det är ett spår i virket under alubeklädnaden. Man häktar helt enkelt bara i plåten och spikar i smygarna.
Nu pratar du nog om underbleck va?
 
C
kuse skrev:
Nu pratar du nog om underbleck va?
Det gör jag naturligtvis, ursäkta.

Smygarna har jag/vi fäst antingen i de framstickande spikreglarna, panelen, eller med vinkeljärn i den gamla fasaden (vid tilläggsisolering), och inte på något sätt förankrat den i själva fönstret. Det har funkat bra i fem år nu för oss.
 
Smygarna behöver inte fästas i fönstret. Precis som skrivs i inlägget ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.