Hej,

satte upp en gardinstång för ett par år sedan i en gammal vägg (verkar vara gips med nån porös puts innanför). Jag minns att det var krångligt att få det att fästa.

Nu är det så att en målare har slitit bort gardinstångsfästet med pluggar och allt från väggen. Detta skedde för ett par månader sedan och är nu överspelat. Nu är det dags för mig att sätta upop gardinstången igen. Jag bävar för hur jag ska få det att fästa i väggen.

Nån som har något tips?, finns det någon massa man kan spruta i som man sen kan borra, fästa i? Nån som har något annat förslag.

Väggen är i ett hus från 1939 (lägenhet i sthlms innerstad).

Tack på förhand.
 
Vi hade ett liknande problem här hemma, och det löste vi så att svärfar kom hit och murade igen hålet ordentligt med vad det nu var... :-/ Finbetong? Sen borrade vi i alla fall ett nytt hål och liksom började om från början igen, det fungerade finfint i alla fall!
 
  • Gilla
ANNAMARIA27
  • Laddar…
Jo, som Sophia sade... Gör om, lugnt o fint från början. Annars finns det som du säger en massa som injiceras i hålet och gjuter fast ett fästelement. Kemankare heter det, fast det är lite överkurs for en gardinstång. Gummiexpander funkar också ifall hålet är större, men även det är lite tokigt för en gardinstång.
 
Jag tycker du ksa göra så här: Borra hålen i väggen som vanligt. Tryck sedan i vanligt väggspackel i hålet. När det är klart trycker du i pluggarna i det blöta spacklet. Vänta till nästa dag med att skruva!
 
  • Gilla
ANNAMARIA27
  • Laddar…
Tackar!

Det låter som vettiga ideér. Jag har även nu köpt nån "special-massa" som man ska spruta in i hålet och sen vänta ett dygn och börja skruva.

Jag återkommer med hur det går. Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.