Jag har en böjd skorstenshuv med två gångjärn på ena sidan och en vingmutter på andra sidan för öppning av huven. Skorstenen har blyplåt överst. Skorstenshuven är inte monterad ännu. För att kunna montera skorstenshuven så måste jag borra sex hål för gångjärnen och ett hål för vingmuttern genom blyplåten. Blir det en bra montering om borrar hål i blyplåten?
 
Begriper inget.
En bild kanske skulle underlättat :)
 
Skorstenshuven (silverfärgad) ser ut ungefär som på denna bild med två gångjärn i nederkant på ena sidan och en vingmutter på nederkant på andra sidan.

Skorstenen ser ut på ett lite annat sätt. Den är från 1945 och är beklädd med en blyplåt överst. Blyplåten går ungefär 5 cm utanför teglet runt om. (kan ev ordna foto om några dagar)

Skorsten med istappar på tak i snöig skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
raindance skrev:
...(kan ev ordna foto om några dagar)
OK, då återkommer vi om några dagar :)
 
Borra och plugga å hoppas att det finns något under blyt för det går inte fästa något i bara blyplåten.
 
Du kanske kan förstärka blyplåten med ett plattjärn under som du borrar med samma hålbild som skorstenshuven.
Sedan kanske du kan ta och skruva skruv uppifrån och mutter på undersidan av plattjärnet.
 
Micro skrev:
Du kanske kan förstärka blyplåten med ett plattjärn under som du borrar med samma hålbild som skorstenshuven.
Sedan kanske du kan ta och skruva skruv uppifrån och mutter på undersidan av plattjärnet.
Det går alltså bra med denna typ av skorstenshuv? Och det blir ingen sämre infästning av att borra hål i blyplåten om man monterar ett plattjärn (eller någon annan nackdel)?
 
raindance skrev:
Det går alltså bra med denna typ av skorstenshuv? Och det blir ingen sämre infästning av att borra hål i blyplåten om man monterar ett plattjärn (eller någon annan nackdel)?
Jag har faktiskt ingen aning om det går bra eller ej , men jag hade nog försökt att lösa det på detta sätt fast det finns kanske någon plåtslagare i forumet som vet lite mer om hur det funkar..:D
Lycka till.:)
 
Du kan inte montera huven bara i blyplåten. Vid storm åker det av även om bly är tungt. Men om du borrar igenom blyet in i teglet och fäster där några gängstänger som sticker upp genom blyplåten så kan du fixa huven på dessa.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Du kan inte montera huven bara i blyplåten. Vid storm åker det av även om bly är tungt. Men om du borrar igenom blyet in i teglet och fäster där några gängstänger som sticker upp genom blyplåten så kan du fixa huven på dessa.
Man kanske kan montera plattjärn på fyra gängstänger i hörnen så att man inte behöver borra så många hål i blyplåten? Gör det något om man lämnar till exempel 10- 20mm mellanrum mellan skorstenshuv och skorsten?
 
Här är det amatörernas julafton :)

Nästa förslag: Använd
Tub med Pattex No More Nails lim, håller snabbt för olika material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde ju vara en gjuten eller murad krona under blyplåten. Så var det på min skorsten. Då är det bara att borra och plugga.
 
Det sitter en U-balk på varje sida om skorstenen som håller fast antennmasten. Jag fäster skorstenshuven i två plattjärn som jag bockar ner och fäster i U-balkarna. Med den monteringen behöver jag inte borra något hål i skorstenen.

Det ser ut att finnas stora nackdelar med skorstenshuvar.
Med ovanstående montering kan jag byta eller ta bort skorstenshuven utan några borrhål i skorstenen.
https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/283013-nackdelar-med-skorstenshuv.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.