Ska sätta upp hyllor i källaren, det är en såndär klassisk med 2 skenor och sen klickar man i konsoller.
Tänkte göra det enkelt och billigt då jag har mycket träskruv.

Borde det inte fungera om man tar 2 st 28x70 reglar ställer med på betongen och sedan fäster dem i gipset med 2-3 skruvar vardera för att hålla dom på plats.
Reglarna kommer ju stå på backen så det borde ta mesta av kraften?
 
Redigerat:
AXS
Det blir dragkraft utåt i toppen. Så nej, betongen tar inte mesta av kraften.

Men med lim och plugg så borde det hålla ändå. Med rätt plugg behöver du ingen bräda alls.
Eller sätt två brädor horisontellt mellan vägg och skenorna där skruvhålen är, blir maximalt starkt.
 
Eftersom jag ändå måste använda molly för att få det bra så kör jag nog på det och fästa skenan direkt i gipset, fast det går åt 10st.
 
Sätt reglarna, eller det räcker med vanliga 21mm brädor för den delen, horisontellt och skruva i reglarna så kan du sätta konsollerna var du vill och skruva dessa i brädorna.
 
Jag måste ändå ha skenorna, för att fästa konsollerna, det är sådana som klickas i.
 
Har köpt molly på wurth och tång och allting och upptäckte idag av en slump att dom satt plyfa bakom, verkar vara 13 m.m.
Blir det hållbart med 5 mm träskruv eller bör man använda 6mm? det åtgår 6 st skruv per väggskena.
Vinner man något på att förborra eller är det bara att dra det i gipsen?

Eller bör man köra nån skivplugg för dubbelskiva, molly eller annat?
 
Bara att skruva direkt om du har plywood bakom gipset.
Har för mig att det är 5 mm skruv som brukar användas. Skruvskallarna på 6 mm brukar vara för stora i försänkningarna i skenorna.
Var ett tag sen jag monterade elfa.
 
Då kör jag på 5mm det håller säker.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.