Ska sätta upp fästen för romeriska ringar i en träbjälke. Vilken sorts skruvar rekommenderas för att klara rätt tyngd?
 
Davidbagare
Vad är det för tyngd de ska klara?
mvh
 
Gungkrokar har ju hållit tidigare, men är det en tjocksmock som ska hänga och dingla finns det grov franskskruv.

Protte
 
Hur ser bjälken ut då? Är den friliggande kan man ju göra nån skruvlös konstruktion så slipper man skruva helt.
 
Ska hålla för ett normalt tungt barn…

Tanken är att fästa enligt bild. Detaljbild av träregering med markerat borrat hål för fastsättning av gungställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det bara går att komma åt och skruva från ett håll så är en grov fransk eller liknande att föredra. Kan du komma åt båda sidor på regeln så är det ännu smidigare och mycket starkare att köra en genomgående bult med mutter och bricka.
 
Finns det ingen typ av balksko som har fäste för nåt med skruv och mutter då? Då kan man ju bara skjuta upp den och skruva i sidled med flera mindre skruv och sen fästa valfritt fäste neråt i skon.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Davidbagare
Gud va avancerat alla ska göra det. För ett barn kommer det hålla med två vanliga grova krokar.
Vill du vara på det supersäkra sidan så köp krokar som är infästa på en platta som du kan dra fyra skruvar i. Likt denna:
 
  • Krok infästad på en metallplatta med fyra skruvhål, avsedd för säker upphängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
För att förtydliga så har jag redan avsedda fästen med 2 eller 4 (minns inte just nu) skruvhål i varje.
 
Davidbagare
D da20 skrev:
För att förtydliga så har jag redan avsedda fästen med 2 eller 4 (minns inte just nu) skruvhål i varje.
Dåså. Tvekar du på att de ska hålla? Lägg upp en bild så kan du få svar. :)
 
  • Gilla
Månskensbyggare
  • Laddar…
Davidbagare
D da20 skrev:
För att förtydliga så har jag redan avsedda fästen med 2 eller 4 (minns inte just nu) skruvhål i varje.
Du kanske mer undrade vad för typ av skruv du ska fästa plattan med då? Ta så grova träskruv du kan hitta som kommer genom hålen i plattan. 50mm och uppåt på längden.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Du kanske mer undrade vad för typ av skruv du ska fästa plattan med då? Ta så grova träskruv du kan hitta som kommer genom hålen i plattan. 50mm och uppåt på längden.
Ja precis det jag undrade. :) Tack!
 
  • Gilla
lenne456 och 2 till
  • Laddar…
Jag använder bryggring i reglarna i mitt garagetak. Funkar prima!
 
  • En bryggring monterad på en skruv mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pudweiler och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Gud va avancerat alla ska göra det. För ett barn kommer det hålla med två vanliga grova krokar.
Vill du vara på det supersäkra sidan så köp krokar som är infästa på en platta som du kan dra fyra skruvar i. Likt denna:
Inte helt uppenbart bra då regeln ter sig smal och man inte gärna bil skruva för nära sidorna. Axhans klassiska skruv känns bättre. Eller som sagt bara ett spikband runt.
 
En trapeskrok använde vi till vår gunga, satt i en 45x120 regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.